Emerson își lichidează mare parte din Departamentul IT: sute de angajați sunt mutați cu forța la o firmă indiană

Sute de angajați din Departamentul IT al corporației americane Emerson au aflat ieri că, începând din ianuarie, nu vor mai lucra pentru această firmă, fiind eliminați din efectivele companiei și transferați in corpore către o companie indiană de outsourcing, Infosys, un gigant din outsourcing cunoscut pentru costurile mici date de prestarea activităților mai ales de către angajați indieni, foarte ieftini și nu foarte calificați.

Sute de angajați din Departamentul IT al corporației americane Emerson au aflat ieri că, începând din ianuarie, nu vor mai lucra pentru această firmă, fiind eliminați din efectivele companiei și transferați in corpore către o companie indiană de outsourcing, Infosys, un gigant din outsourcing cunoscut pentru costurile mici date de prestarea activităților mai ales de către angajați indieni, foarte ieftini și nu foarte calificați.

În România, deocamdată sunt afectați 38 de angajați din Cluj, care lucrează în echipele de IT Field support, IT Service Desk și Endpoint Operations. Practic, gigantul american Emerson a decis să renunțe la angajații care asigură serviciile interne de asistență și intervenție tehnică și țin în stare de funcționare o rețea ce cuprinde aproape 10.000 de dispozitive digitale, de la computere, laptopuri și imprimante, până la aplicații, servere, conexiuni remote și aparatură conexă.

Sutele de angajați ai Emerson care derulează aceste activități pe plan global au fost informați că vor rămâne în companie până în luna Decembrie 2025, după care, din Ianuarie 2026, vor deveni angajați ai firmei indiene Infosys, urmând să asigure în continuare aceleași servicii, dar din postura de prestatori externi.

Angajații din Cluj sunt îngrijorați, deoarece Infosys nu are în România birouri decât la Sibiu și Timișoara, având sentimentul că vor fi percepuți și tratați ca ai nimănui. Li s-a comunicat că acest transfer cu forța se face în baza Legii nr. 67/2006, privind transferul unei întreprinderi, unități sau departament al acesteia. Conform legii, noul angajator este obligat să respecte integral contractul de muncă și contractul colectiv de muncă de care beneficiază amgajații transferați, vreme de minim un an.

După expirarea acestui termen, angajații transferați nu mai beneficiază de prevederile actualului contract colectiv de muncă al Emerson și foarte probabil vor fi nevoiți să se adapteze contractului colectiv existent în companie Infosys și să își renegocieze și contractele individuale de muncă. În aceste condiții, afectați de vestea primită zilele trecute și neîncrezători în condițiile de lucru de la Infosys, mai mulți angajați IT ai Emerson au început deja să își caute alte joburi.

Companiile de origine indiană sunt cunoscute, pe plan global, prin culturi organizaționale extrem de dure și reci, cu ierarhii stufoase și greu de penetrat și cu lideri concentrați pe finanțe și optimizare continuă, privind mai degrabă angajații ca pe niște numere și ca niște executanți. India este o țară cu o structură socială bazată pe caste și o uriașă distanță față de putere, în care angajații sunt ținuți continuu sub presiunea competiției pentru job și rezultate pe termen scurt.

Emerson mesaj intern - Hacking Work

Tensiunea și incertitudinea sunt prezente și în cadrul altor departamente din cadrul Emerson. Cei mai agitați sunt angajații din departamentele IT de Infrastructură și Networking, în număr de câteva zeci și ei, în România, care făceau parte din aceeași divizie cu cei care s-au trezit aruncați în curtea altui angajator. Deocamdată, nu există informații oficiale referitoare la soarta lor, dar există suspiciuni întemeiate că vor urma același traseu, în perioada următoare.

De mai bine de un an, compania Emerson a schimbat radical politica de angajări, a făcut câteva valuri de concedieri în mai multe filiale, a eliminat sau redus drastic munca la distanță și a introdus obligativitatea muncii de la birou minim patru zile pe săptămână.

Mai mult, compania se află într-o perioadă de ”hiring freeze”, înghețarea angajărilor manifestându-se prin reducerea la minim a noilor veniți, aceștia fiind în general angajați doar în situații de maximă necesitate, fiind preferați tinerii cu puțină experiență, care acceptă contracte de lucru pe perioadă determinată de maxim un an.

Compania Emerson a prezentat această extirpare a propriului Departament IT în cea mai dură și înfiorătoare corporateză, împachetând eliminarea unor angajați din propriul efectiv ca pe un uriaș progres de care, vezi Doamne, toată organizația ar trebui să se bucure, cu chiote, lăutari și jocuri de artificii:

Today, we are writing to share a significant development in our IT strategy—one that brings both exciting opportunities for our company and, undeniably, mixed emotions for all of us. After much thoughtful consideration, Emerson has decided to partner with a trusted third-party provider, Infosys, for our User & Site Support services. This decision was not made lightly, and we want to address both the rationale behind this change and the impact it will have on our team.
Why We Are Making This Change
The IT landscape is evolving rapidly, and we believe that embracing new technologies and service models is critical for Emerson’s continued growth and competitiveness. By partnering with a global leader in IT support, we gain access to:
• AI-enabled self-service and self-healing capabilities that will empower employees and resolve issues faster than ever before.
• Best-in-class IT endpoint management tools to streamline our operations and improve efficiency.
• Access to a global pool of IT talent, ensuring we benefit from world-class expertise and support around the clock.
These advancements will help us deliver even greater value to the business and support Emerson’s
mission to lead through innovation.

Traducere:

Astăzi, vă scriem pentru a vă împărtăși o evoluție semnificativă în strategia noastră IT – una care aduce atât oportunități interesante pentru compania noastră, cât și, fără îndoială, emoții amestecate pentru noi toți. După o analiză atentă, Emerson a decis să colaboreze cu un furnizor terț de încredere, Infosys, pentru serviciile noastre de asistență pentru utilizatori și site-uri. Această decizie nu a fost luată cu ușurință și dorim să abordăm atât rațiunea din spatele acestei schimbări, cât și impactul pe care îl va avea asupra echipei noastre.
De ce facem această schimbare
Peisajul IT evoluează rapid și credem că adoptarea de noi tehnologii și modele de servicii este esențială pentru creșterea și competitivitatea continuă a Emerson. Prin parteneriatul cu un lider global în domeniul asistenței IT, obținem acces la:

Capacități de autoservire și auto-reparare bazate pe inteligență artificială, care vor oferi angajaților puterea de a-i ajuta și vor rezolva problemele mai rapid ca niciodată.
– Instrumente de gestionare a endpoint-urilor IT de cea mai bună calitate pentru a ne eficientiza operațiunile și a îmbunătăți
eficiența.
– Acces la un grup global de talente IT, asigurându-ne că beneficiem de expertiză și asistență de clasă mondială
non-stop.
Aceste progrese ne vor ajuta să oferim o valoare și mai mare afacerii și să susținem misiunea Emerson de a fi lider prin inovație.

Ce putem înțelege și învăța din această decizie de la Emerson?

În primul rând, că această mișcare a unui uriaș jucător global poate să fie doar primul element dintr-o suită de mișcări similare ale altor companii. Acest gigant global american poate fi un trendsetter, astfel că decizii similare pot urma și în alte companii de acest tip. Până acum, corporațiile externalizau mai ales activități de rutină din zona financiară, administrativă și de operațiuni legate de clienți, însă acum încep să fie externalizate și serviciile interne de asistență tehnică și digitală.

În al doilea rând, putem observa că rolurile și activitățile inginerilor IT din sectorul de asistență tehnică, rețelistică, gestiune aparatură și aplicații își pierd din importanța și impactul cu care au fost percepute până în prezent, începând să fie externalizate către prestatori externi mai ieftini, așa cum au fost externalizate anterior activitățile din sectoarele de asistență clienți, facturare, contabilitate, call center, achiziții sau operațiuni administrative. Chiar dacă, în mod cert, confortul și calitatea serviciilor de asistență de care se vor bucura angajații Emerson vor scădea dramatic, compania vede aceste avantaje operaționale ca pe un cost mult prea mare, pe care nu mai este dispusă să îl plătească.

În al treilea rând, lecția pe care orice angajat o poate avea din acest eveniment este că piața muncii are o dinamică extrem de rapidă, nicio profesie și niciun post neputând a mai fi considerate 100% sigure și ne neatins. Pe măsură ce meseria și rolul tău devin tot mai rutinate, riscul de a fi eliminat, restructurat, automatizat sau externalizat este tot mai mare. Învățarea continuă, achiziția continuă de noi cunoștințe și abilități și orientarea către abilități, cunoștințe și activități bazate pe cele mai noi tehnologii și arii de cunoaștere este o strategie de carieră care dă mai multă siguranță și încredere în viitor.

Update

Fenomenul e abia la început, ejectarea angajaților către firme de outsourcing este noul sport corporatist, iar ceea ce spuneam în articol se confirmă mai repede decât mi-am imaginat.


Printr-un mesaj privat primesc următoarele informații:
Începând din martie 2026, circa 1200 de angajați români ai British American Tobacco – Shared Services își vor pierde statutul de angajați BAT, fiind transferați, în corpore, în gigantul global Accenture.
Cei 1200 de oameni asigură, de la București, din clădirea ONE Cotroceni, serviciile interne de finance si HR ale grupului British American Tobacco și sunt mutați către Accenture folosindu-se prevederile din aceeași lege ca și la Emerson.

Distribuie articolul

Scris de

  • Doru Șupeală

    Doru este consultant de marketing, management și business, Managing Director al SPOR – Școala Pentru Oameni Responsabili, CEO al companiei Playmaker Consulting, realizator al proiectului Hacking Work, lector în cadrul programului Executive MBA al Transilvania Executive Education și autorul cărților „Employer Branding 100%” (2021) și „Experiența face diferența” (2017). Crede că viitorul profesional al celor mai mulți dintre noi va fi bogat și fericit dacă ne vom investi energia și entuziasmul în proiecte și echipe preocupate de creativitate, libertate, integritate, învățare continuă, colaborare, comunicare cinstită și inovație.

    Articole publicate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cel mai recent episod de podcast
Citește articole cu etichetele de mai jos

Alte articole similare

Vrei ca timpul să zboare? Lucrează așa

Ți s-a întâmplat să te apuci de o sarcină și, când ai ridicat ochii din ea, să fi trecut două ore fără să-ți dai seama? Asta este starea de flow