hacking work logo svg white with orange

Wellbeing Washing: Cum oferă angajatorii bunăstare doar pe hârtie

Fenomenul „wellbeing washing” sau „minte-mă frumos” apare atunci când angajatorii pretind că le pasă de angajați, dar în realitate nu le oferă niciun sprijin concret. Vorbim despre ipocrizie mascată în campanii de bunăstare și sănătate mintală reglată din pix.
Wellbeing Washing: Cum oferă angajatorii bunăstare doar pe hârtie

De foarte multe ori, angajatorii declară că le pasă de sănătatea și bunăstarea oamenilor care lucrează pentru ei, dar, în realitate, nu le oferă acestora sprijin relevant pentru a își menține sănătatea fizică și psihică sau nu derulează inițiative semnificative benefice pentru angajați. Acest fenomen se numește „wellbeing washing”.

Asemănător cu „greenwashing”, care se referă la afirmația falsă a unei organizații de a fi prietenoasă cu mediul înconjurător, wellbeing washing implică crearea unui fals sentiment de sprijin oferit de firmă pentru angajați.

Sunt organizațiile responsabile de bunăstarea angajațiilor?

Pandemia a reorientat atenția noastră a tuturor asupra sănătății mintale și a stării de bine. În același timp, a fost pusă sub semnul întrebării și măsura în care organizațiile sunt responsabile pentru bunăstarea angajaților lor și, ca urmare, mai multe dintre ele au promovat diverse programe de wellbeing, care abordează preventiv și proactiv menținerea formei fizice și psihice a oamenilor. Unele dintre aceste organizații chiar s-au ținut de cuvânt și au oferit sprijin concret angajaților, dar altele au făcut doar un ipocrit și rușinos greenwashing.

Companiile promovează adesea acest tip de beneficii orientate spre bunăstare doar în perioada de recrutare, dar nu le reamintesc angajaților de tot ceea ce le este oferit după ce s-au angajat, astfel că mulți oameni nu știu sau uită ce posibilități concrete au pentru a se păstra în formă. Noii angajați pot fi adesea copleșiți de situație sau nu știu unde să găsească informațiile despre aceste beneficii în timpul procesului de onboarding. „Ceea ce speră angajatorii este ca angajații să nu folosească de fapt aceste beneficii, pentru că asta costă bani,” explică Mark Debus, manager al unei clinici de sănătate comportamentală.

Cum ne dăm seama dacă un angajator face wellbeing washing?

Cum identificăm dacă angajatorul nostru face „wellbeing washing”? Iată câteva exemple ale unor astfel de comportamente ipocrite și lipsite de responsabilitate față de oameni:

  • Angajatorul declară că celebrează săptămâna sănătății mintale, dar nu oferă sprijin concret pentru păstrarea sănătății mintale, oamenilor din cadrul organizației.
  • Angajatorul publică postări pe rețelele de socializare, articole de blog pe aceste teme generoase sau un reprezentant discută în podcasturi despre conștientizarea sănătății mintale într-o companie, dar firma nu dispune de mecanisme reale de sprijin pentru astfel de situații.
  • Declarațiile promițătoare privind sprijinul pentru sănătatea mintală sunt urmate de acțiuni superficiale, cum ar fi: organizarea unor săli pentru relaxare, dar care nu sunt accesibile sau utilizabile.
  • În alte cazuri, angajatorul spune că susține echilibrul între viața profesională și cea personală, dar evidențiază și laudă angajații care muncesc peste program și promovează șefii care practică și încurajează acest comportament toxic.
  • Alte ori, angajatorul se laudă cu reguli atrăgătoare privind zilele de concediu, dar are o cultură în care angajatul ezită să își ia zile libere din cauza volumului de muncă la care va trebui să se întoarcă sau pe care va trebui să îl lase în responsabilitatea colegilor.

Ce-i de făcut pentru a construi o cultură organizațională sănătoasă?

Am dat doar câteva exemple, cu care sunt convins că foarte mulți dintre noi ne-am întâlnit, din păcate. Dacă doresc cu adevărat să demonstreze că le pasă de sănătatea mintală a angajaților, este esențial pentru companii să creeze o cultură organizațională în care angajații să se simtă în siguranță când își iau concediu și să se poată bucura de perioada de liniște și odihnă fără să fie întrerupți de sarcinile de la muncă.

Un angajator poate evita să fie acuzat de Wellbeing Washing dacă se asigură cu adevărat că sprijinul pentru bunăstarea și sănătatea angajaților este autentic și susținut de inițiative semnificative. Acest lucru poate fi realizat printr-o comunicare onestă, solicitând opiniile angajaților și depunând eforturi concrete pentru a construi o cultură organizațională sănătoasă.

Iar angajații ar trebui să expună situațiile de ipocrizie, mai întâi deschizând subiectul în discuțiile cu șefii lor și apoi, dacă nu se întâmplă vreo schimbare în bine, expunând public aceste situații, prin platforme precum Glassdoor sau Undelucram.ro sau scriindu-ne nouă, echipei Hacking Work.

***

Poți asculta informațiile din articol în acest episod al emisiunii Hacking Work Radio disponibil pe Spotify și Apple Podcasts.

Mai mult, ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare marți, miercuri și joi la ora 10:20 la Radio România Cultural și la 07:20 la Radio România Cluj.

Imagine articol generată cu Dall-e.

***

Acest articol vă este oferit de Blankfactor, lider global în inovație digitală pentru fintech-uri și procesatori de plăți.

Companie americană cu prezență globală, Blankfactor își construiește o echipă puternică de inginerie software în România, având birouri în București, Cluj și Brașov și colaborând cu profesioniști de top din întreaga țară.

blankfactor dorusupeala.ro - Hacking Work
Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare

Cluj People & Culture Society #4, 15 mai – cronica evenimentului

Cea de-a patra ediție a Cluj People & Culture Society a adunat peste 100 de oameni din industria HR, manageri și antreprenori, într-un eveniment cald, informal și revelator. 2 speakeri, 1 invitat surpriză, peste 2 ore de informații relevante, întrebări curajoase și multe perspective noi de a privi lumea.

lider care mustrează pe cineva

Liderul bun nu vrea să aibă musai dreptate

Când a fost ultima dată când nu ai fost de acord cu șeful tău? I-ai comunicat asta sau i-ai dat dreptate doar pentru că era șeful tău? Este mult mai simplu să îi dai dreptate, dar, pe viitor asta va împiedica întreaga echipă să facă lucrurile mai bine și să inoveze.