hacking work logo svg white with orange

Ești angajatul perfect. Meriți să fii lider?

Ai observat că bunii profesioniști devin lideri pentru simplul motiv că excelează în munca lor?
Angajatul perfect - o femeie care tine in mana o diploma - diploma de lider

De multe ori, decizia de a avansa un angajat într-un rol de lider este luată pe baza competențelor tehnice și a performanțelor remarcabile ale acestuia. Însă, competențele tehnice nu sunt suficiente pentru a conduce o echipă în mod corect și eficient.

Spunem adesea că un bun profesionist se remarcă prin faptul că deține un nivel foarte ridicat al competențelor tehnice. Asta nu înseamnă însă că va fi la fel de priceput și într-un rol de conducere. Trecerea de la a fi un specialist excelent la a fi un lider eficient este subestimată. Această tranziție este adesea tratată mai mult ca o speranță decât ca o realitate bine planificată, iar această „conducere bazată pe speranță” nu se termină întotdeauna bine. Componentele expertizei necesare pentru a fi un bun specialist sunt diferite de cele necesare pentru a fi un bun lider. Pentru a ghida potrivit oamenii ai nevoie de abilități precum: comunicare eficientă, empatie și capacitate de a motiva și inspira echipa.


Avansarea unui profesionist în rolul de lider poate fi costisitoare și dureroasă pentru toată lumea, atât pentru lider, cât și pentru echipă, dar și pentru organizație. Cosmin Alexandru, unul dintre cei mai cunoscuți consultanți specializați în dezvoltarea echipelor spune că prima întrebare pe care ar adresa-o unui om căruia vrea să-i propună să fie lider este dacă lui îi place să conducă oameni. Pentru a avea succes ca lider, este esențial ca persoana respectivă să aibă dorința de a conduce. Această plăcere poate fi nativă, iar persoana va dori să învețe și să devină mai bună pe măsură ce progresează.E important să conștientizăm că sunt însă și oameni cărora pur și simplu nu le-ar plăcea să fie într-o poziție de conducere, indiferent de cât de multă pregătire ar primi.

Potrivirea între aceste aspecte trebuie să înceapă cu dorință, nu doar cu disponibilitate. Este important ca angajatul respectiv să vrea cu adevărat să exploreze ce presupune rolul de lider și să fie dispus să investească timp și energie în această direcție. Cu cât ne place mai mult ceea ce facem, cu atât avem șanse mai mari să excelăm. Deși nu este garantat, plăcerea de a face ceva crește considerabil șansele de a face acel lucru foarte bine. Tot Cosmin Alexandru ne spune că în același timp, cu cât ne displace mai mult ceva, cu atât șansele de a excela se îndreaptă spre zero. Nu putem excela în ceva ce urâm, iar asta include conducerea unei echipe spre performanță.

Pentru a avea lideri eficienți, este crucial să identificăm și să promovăm acei specialiști care au nu doar competențe tehnice, ci și dorința și empatia necesare pentru a conduce. Promovarea bazată pe speranță și competențe tehnice nu este suficientă și poate compromite atât rezultatele, cât și motivația tuturor celor implicați . Dacă vrei lideri buni pentru echipa ta, îi vei alege pe cei pe care dorința de a  ghida  și inspira echipa îi conduc în mod natural spre învățare și dezvoltare continuă, spre dialog sincer și un stil de leadership bazat pe umanitate. 

Tu ce fel de lider ești sau ce fel de lider ai? 

Sursa imagine: DALL-E

***

Nu uita că ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare marți și joi la ora 10:20 la Radio România Cultural și la 07:20 la Radio Cluj.

Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare

Bunăstarea angajaților e o necesitate, nu o opțiune

Când a fost ultima dată când te-ai simțit cu adevărat fericit și împlinit într-o zi de luni dimineața, în drum spre muncă? Dacă răspunsul este ”niciodată”, poate nu te afli în locul potrivit. Sau poate că managerul tău nu știe încă să aibă grijă de nevoile și dorințele echipei sale. Așa că poate ar fi bine să-i trimiți acest articol.

Ce ne împiedică să fim eficienți?

Ce ne împiedică să fim eficienți și ce putem face să fim mai buni?

Neoficial, se pare că am trecut la programul de lucru de patru zile pe săptămână, doar că nu așa cum ne-am dori. Cei mai mulți dintre noi pierdem 11 ore săptămânal pe nimicuri care doar ne „fură” timpul, spun studiile. Care sunt activitățile și lucrurile care ne țin pe loc și ce putem face, atât ca angajați, cât și ca lideri, pentru a scăpa de ele?