41% dintre angajatori sunt convinși că în compania lor se pune accent pe starea de bine a angajaților, conform unui studiu UP România și Ejobs. La polul opus însă, fix același procent de 41% din angajați spun că nu simt deloc acest lucru. Angajații își doresc mai mult respect din partea angajatorului și bani mai mulți la salariu, transparenţă în proiecte și obiective, precum şi libertate în alegerea beneficiilor, pentru a răspunde mai bine nevoilor reale.
Prăpastia dintre nevoile angajaților și așteptările angajatorilor se adâncește și mai mult. Mai mult de jumătate dintre angajații români cred că nu au parte de suficiente oportunități de dezvoltare şi sunt nemulțumiți de salariul pe care îl primesc. Nemulțumirea angajaților se suprapune cu insatisfacția managerilor, care și ei cred că este nevoie de o schimbare, dar în atitudinea și comportamentul angajaților.
Cât de importantă este starea de bine a angajaților?
Angajații tineri, parte a generațiilor Z și mileniali, își pierd o zi de muncă pe săptămână din cauza problemelor de sănătate mintală, potrivit unui studiu realizat în Marea Britanie. În medie, tinerii britanici de sub 30 de ani pierd 60 de zile de productivitate pe an din cauza problemelor de sănătate mintală – în comparație cu 36,3 zile raportate de generațiile cu mai mare grad de senioritate.
Această diferență semnificativă este atribuită lipsei de sprijin adecvat pentru sănătatea mintală din partea angajatorilor, în special pentru angajații mai tineri și cei cu venituri mai mici. Problemele de sănătate mintală conduc la o pierdere de productivitate de 150%, mult mai mare decât cele 54 de procente cauzate de problemele fizice. În plus, tinerii prezintă rate de depresie de două ori mai mari și niveluri mai ridicate de epuizare și oboseală, față de colegii lor mai în vârstă.
Companiile nu prioritizează bunăstarea angajaților
Doar 48% dintre angajații americani consideră că angajatorilor le pasă de starea lor de bine, iar 60% dintre cei care nu se simt apreciați sunt predispuși să caute un alt loc de muncă în următorul an, arată un sondaj recent realizat de Aflac. Un alt aspect îngrijorător este nivelul ridicat de burnout resimțit de angajați. 57% dintre respondenți se confruntă cu o stare de epuizare moderată sau severă, principala cauză fiind stresul generat de volumul mare de muncă. Tinerii din generația Z și milenialii sunt cei mai afectați.
Diferența dintre percepția angajatorilor și realitatea resimțită de angajați pare să fie una dintre cauzele principale ale nemulțumirilor. Companiile tind să supraestimeze satisfacția și gradul de înțelegere a beneficiilor oferite, în timp ce angajații au o perspectivă semnificativ diferită.
Ce se întâmplă atunci când angajații se simt ignorați?
Aproape o treime (30%) dintre angajați recunosc că au luat sau ar lua în considerare „să lipsească de la locul de muncă”, deși se simt sănătoși, potrivit unui nou studiu MetLife UK. De asemenea, unii consideră că au nevoie de timp liber suplimentar în ultimul moment din cauza unor circumstanțe personale. 23% spun că și-au luat concediu pentru a merge la o programare necesară, în timp ce 17% au făcut acest lucru din cauza unor probleme urgente legate de îngrijirea copiilor, iar 15% pentru a avea grijă de o rudă.
Ce pot face organizațiile?
Companiile trebuie să ia în serios bunăstarea angajaților și să implementeze strategii concrete: crearea unui mediu de lucru deschis, încurajarea dialogului despre sănătatea mintală și bunăstare, oferirea de instrumente și resurse pentru sănătatea mintală și cea financiară.
Mediu de lucru deschis
Un mediu de lucru deschis și transparent ajută angajații să se simtă confortabil să-și exprime problemele și să ceară ajutor atunci când au nevoie. Managerii ar trebui să promoveze o cultură a deschiderii, în care feedbackul este încurajat și apreciat, fără a fi părtinitor.
Încurajarea dialogului
Dialogul deschis despre sănătatea mintală reduce stigmatizarea și poate încuraja angajații să caute ajutor atunci când au nevoie. Organizarea de workshopuri și sesiuni de informare despre sănătatea mintală poate ajuta la educarea angajaților și la crearea unui mediu de lucru mai empatic și suportiv.
Resurse și instrumente
Companiile pot oferi diverse resurse pentru sănătatea mintală, cum ar fi acces la consilieri psihologici, programe de asistență pentru angajați și aplicații de mindfulness. Însă cel mai la îndemână lucru pe care îl pot face organizațiile e să-și întrebe oamenii și cum se mai simt, nu doar câte taskuri au încheiat după o zi de muncă.
Bunăstarea angajaților nu este o opțiune, ci o necesitate. Angajatorii trebuie să înțeleagă importanța sănătății mintale și fizice a angajaților și să implementeze strategii concrete pentru a crea un mediu de lucru sănătos și productiv.
Idei valoroase pentru organizații sănătoase
Podcastul Make it Work este susținut de MedLife, cea mai mare rețea de servicii medicale private din România.
MedLife ştie că afacerile sănătoase cresc cu oameni sănătoşi, fiind unul dintre cei mai mari furnizori de sănătate pentru companiile și angajații din România. Un partener de încredere, care are capacitatea de a oferi oricând soluţii personalizate, adaptate nevoilor fiecărui business şi fiecărei echipe în parte.
Indiferent de specialitate, la MedLife găsești mii de medici buni, a căror expertiză este completată de cele mai avansate tehnologii din domeniul medical și o infrastructură modernă, la nivel naţional.
Împreună ne propunem să vă oferim idei şi informaţii care să vă inspire să dezvoltaţi proiecte ambiţioase alături de echipe sănătoase.
Sursa Foto: Freepik
Un răspuns