Cei mai mulți români consideră că dezvoltarea competențelor și recalificarea profesională sunt fundamentale pentru a ține pasul cu cerințele actuale ale pieței muncii. Cu toate acestea, doar 65% dintre angajați văd aplicabilitatea directă în rolurile lor, conform unui studiu recent. Altfel spus, trainingurile de la job sunt văzute ca o pierdere de vreme care n-are prea mare legătură cu realitatea în care oamenii muncesc și trăiesc.
Mai mult, 7 din 10 angajați și manageri se înscriu în programe de upskilling sau reskilling pentru dezvoltarea personală, nu pentru avansarea în carieră. Competențele digitale, inteligența artificială, securitatea cibernetică și tehnologiile verzi rămân abilități esențiale, dar accesul la programele de upskilling adecvate e în continuare o provocare.
Pentru jumătate dintre participanții la studiu, competențele digitale sunt cele mai importante pentru recalificare și creșterea competențelor profesionale. Ceilalți angajați au mizat pe soft skills, managementul proiectelor, inteligența emoțională și leadership. De asemenea, cei mai mulți respondenți sunt de părere că fiecare profesionist ar trebui să dobândească cunoștințe despre inteligența artificială.
Aproape jumătate confirmă prezența programelor de creștere a competențelor digitale la locul lor de muncă. Din păcate însă, formarea gândirii critice este una printre cele mai puțin întâlnite în programele de upskilling oferite de companii. Pe lângă asta, cursurile de gândire critică sunt livrate doar pentru 20% dintre angajați.
Dacă vorbim despre cine e principalul responsabil de aceste inițiative, mai mult de jumătate dintre angajați cred că departamentul HR. Cei din sectorul tehnologiei informației preferă ca managementul să se implice direct în formarea abilităților esențiale. În sectorul serviciilor profesionale, însă, aproape 50% cred că responsabilitatea dezvoltării profesionale le revine chiar lor.
Deși românii recunosc importanța dezvoltării continue și a recalificării profesionale, există un dezechilibru între cerințele pieței și oportunitățile reale de formare. Pentru a acoperi aceste lacune și neajunsuri, colaborarea dintre angajați, HR și management este esențială. De ajutor ar fi, de asemenea, ca fiecare sector să-și asume un rol activ în susținerea dezvoltării profesionale.
***
Nu uita că ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare marți și joi la ora 10:20 la Radio România Cultural și la 07:20 la Radio Cluj.
Sursa foto: Freepik.