hacking work logo svg white with orange

Concedieri cu empatie și responsabilitate – sfaturi pentru angajatori

Ești nevoit să reduci numărul angajaților? Ei bine, deși concedierea oamenilor este o decizie grea cu multe consecințe, poți face acest lucru cu empatie și responsabilitate. Îți explicăm în acest articol cum.
concedieri cu empatie sfaturi pentru angajatori Hacking Work

Până la acest moment, în 2024, peste 150 de companii din tehnologie au concediat mai mult de 39.000 de angajați, conform Layoffs.fyi. Iar aceste decizii au multiple consecințe asupra angajaților. Un studiu realizat de Leadership IQ pe un eșantion de peste 4.000 de angajați care au făcut parte dintr-o rundă de concedieri colective arată că:

  • 74% dintre angajați au raportat o scădere a productivității lor;
  • 69% au raportat o scădere a calității produsului sau serviciilor pe care compania le oferă;
  • 81% spun că nivelul calității serviciilor pe care le primesc clienții a scăzut;
  • 87% au fost mai puțin dornici să recomande organizația ca fiind un loc de muncă bun.

Aceste disponibilizări creează o cultură generală a incertitudinii în rândul celor rămași în organizație. În timp, unii angajați pot fi determinați să depună eforturi suplimentare pentru a-și menține locul de muncă, în timp ce alții își pot îndrepta atenția către alte oportunități, devenind mai puțin loiali angajatorului. Pe lângă asta, managerii sunt adesea copleșiți de faptul că trebuie să facă față aceluiași volum de muncă cu mai puțini oameni, ceea ce poate duce la epuizare și la un proces decizional deficitar.

Care sunt motivele concedierilor masive?

Iată cinci tendințe majore care modelează piața muncii în acest sens:

  • Angajările din perioada pandemiei de Covid-19: În timpul pandemiei, companiile din domeniul tehnologiei au angajat mult mai mulți oameni, iar ulterior și-au dat seama că s-ar putea să nu mai aibă nevoie de atât de mulți angajați.
  • Reducerea costurilor: Presiunea de a reduce cheltuielile crește, determinând companiile să renunțe la angajați. Motivele includ scăderea veniturilor, pierderile financiare sau ineficiența operațională. În timp ce această abordare ajută companiile să economisească bani, mulți oameni își pierd locurile de muncă în acest proces.
  • Adoptarea inteligenței artificiale: Implementarea inteligenței artificiale în diverse domenii duce la înlocuirea oamenilor. Un sondaj relevă că aproape 70% dintre angajatorii americani concediază pentru a economisi bani, iar aproximativ 40% fac acest lucru prin adoptarea AI.
  • Impactul fuziunilor și achizițiilor: Acestea pot schimba modul de organizare și structurare al companiei, iar acest lucru duce adesea la pierderea locurilor de muncă pentru o parte dintre angajați.
  • Creșterea externalizării: Un motiv important pentru care oamenii își pierd locurile de muncă este faptul că firmele aleg să externalizeze munca.

Sfaturi pentru consolidarea încrederii angajaților rămași în companie

Uneori, concedierile sunt inevitabile. Dar pot fi gestionate cu empatie și responsabilitate, fără a afecta major încrederea angajaților care rămân. Iată șase bune practici care vor ajuta organizațiile în acest sens:

1. Tratați angajații cu demnitate.

Un aspect la care angajații rămași țin cel mai mult este modul în care au fost tratați colegii lor în momentul plecării. Multe companii care fac disponibilizări oferă pachete compensatorii echitabile sau generoase și sprijin în căutarea unui nou loc de muncă prin promovarea foștilor angajați, așa cum a făcut Airbnb după concedierile din timpul pandemiei.

2. Asumați-vă responsabilitatea.

Liderii care își asumă responsabilitatea vor fi deschiși să facă, la rândul lor, unele sacrificii ca parte a procesului. Chiar dacă acestea vor fi mai degrabă simbolice, au o însemnătate mare pentru angajați. De exemplu, când Zoom a concediat 15% din totalul angajaților în februarie 2023, CEO-ul companiei, Eric Yuan, și-a redus salariul cu 98% și a declarat că va renunța la bonus.

3. Fiți transparenți pentru a consolida încrederea.

Angajații rămași vor avea unele întrebări importante la care ar fi corect să primească răspuns: Care este motivul concedierilor? Cum pot ști dacă se va mai întâmpla din nou? Pe baza căror criterii au fost aleși cei concediați?

Cu cât o companie este mai transparentă cu privire la procesul decizional, cu atât mai mult oamenii vor avea mai multă încredere și vor fi mai puțin temători și suspicioși. Dacă angajatorul mai are în plan și alte runde de concedieri, ar trebui să comunice acest lucru chiar dacă s-ar putea să nu fie răspunsul la oamenii speră. Pe termen lung, onestitatea va consolida încrederea.

4. Creați spații sigure de conectare.

Oamenii vor dori să vorbească despre cum se simt și despre ceea ce îi preocupă, fără teama de repercusiuni. Facilitați comunicarea între angajați și conducere, atât la nivel individual, cât și colectiv prin evenimente de grup, cum ar fi întâlnirile online și fizice. De asemenea, puteți realiza un sondaj anonim pentru a afla care este moralul celor rămași și care sunt principalele lor nevoi.

5. Ajutați managerii să sprijine oamenii.

Un rol important în sprijinirea angajaților îl au managerii. Aceștia trebuie să le ofere oamenilor siguranța psihologică pentru a vorbi onest despre ceea ce îi frământă, să le înțeleagă reacțiile și nevoile fiecărei persoane din echipa pe care o coordonează.

6. Investiți în dezvoltarea angajaților.

După disponibilizări, angajații se pot simți nesiguri în legătură cu propriul loc de muncă. Un mod prin care angajatorul le poate arăta celor rămași că îi pasă de ei și de a-i ajuta să aibă mai multă siguranță este să investească în dezvoltarea lor continuă. Acest lucru îi ajută, de asemenea, să le îmbunătățească abilitățile și competențele pentru o companie mai puternică în continuare.

3 greșeli de evitat atunci când ești nevoit să concediezi

Din nefericire, multe organizații au călcat strâmb atunci când i-au informat pe angajați despre eliminarea locurilor de muncă. Iată trei greșeli frecvente ale companiilor, respectiv liderilor, și cum pot fi gestionate mai bine:

1. Concedierea prin e-mail

Google, United Furniture, Meta, Amazon și multe alte companii au ales să concedieze prin e-mail de-a lungul timpului. Însă indiferent de situație sau de context, aceste decizii nu trebuie comunicate într-un mod atât de rece, impersonal și lipsit de respect. Angajații merită mai mult decât un e-mail atunci când sunt anunțați că nu mai e nevoie de ei.

Sfat: Inițiază conversații bazate pe empatie și compasiune, oferindu-le context și explicații pentru a-i ajuta să înțeleagă și să gestioneze această situație dificilă.

2. Transformarea concedierii într-o poveste despre lider/organizație

Concentrarea pe propriile sentimente de vinovăție, tristețe sau regret în momentul în care liderii le comunică acest lucru angajaților reprezintă o greșeală. Este posibil ca angajații să se confrunte cu un val de emoții dificile, contradictorii sau chiar negative în acel moment și au nevoie de sprijin, nu de scuze.

Sfat: Concentrează-te pe nevoile angajatului cu bunăvoință și empatie. Permite-i angajatului să proceseze vestea în liniște. Mulțumește-i pentru contribuția sa, oferă-i informații despre resursele pe care le are la dispoziție și sprijin în găsirea unui nou loc de muncă.

3. Ignorarea angajatului după concediere

Unul dintre cele mai dureroase lucruri pentru cei concediați este ca managerii și colegii să se distanțeze și să își schimbe comportamentul față de ei. Este important să mențineți o relație profesională sănătoasă cu aceștia. A-i ignora sau a-i evita este o lipsă de respect, mai ales când alegerea celor concediați se face aleator fără a avea la bază niște criterii obiective.

Sfat: Luați legătura cu ei ulterior pentru a vedea cum se descurcă. Dacă o persoană care a fost concediată vă cere ajutorul cu privire la CV-ul său, la profilul de LinkedIn sau identificarea unui nou loc de muncă, oferiți sprijin.

Ai fost nevoit recent să reduci numărul angajaților? Împărtășește-ne din experiența ta în comentarii – cum ai procedat și ce le-ai recomanda altor lideri, respectiv companii.

Imagine: Freepik.

***

Acest articol vă este oferit de DevNest, compania de software pasionată de oameni, idei și know-how digital. Pentru toți oamenii buni pasionați de tehnologie, DevNest înseamnă evoluție și dezvoltare: Creăm oportunități. Creștem o comunitate.

devnest dorusupeala.ro - Hacking Work
Distribuie articolul
Articol scris de

Un răspuns

  1. Am sa incerc sa decodez limbajul de lemn (care culmea, e plin de eufemisme) din articolul de mai sus, doar pe cateva puncte.

    Angajările din perioada pandemiei de Covid-19: În timpul pandemiei, companiile din domeniul tehnologiei au angajat mult mai mulți oameni, iar ulterior și-au dat seama că s-ar putea să nu mai aibă nevoie de atât de mulți anga…

    Ah, doar ulterior si-au dat seama saracii, e pe barba ta bro, aici nu tu ca firma esti victima.

    „2. Asumați-vă responsabilitatea”

    Creșterea externalizării: Un motiv important pentru care oamenii își pierd locurile de muncă este faptul că firmele aleg să externalizeze munca

    Reducerea costurilor: Presiunea de a reduce cheltuielile crește, determinând companiile să renunțe la angajați. Motivele includ scăderea veniturilor, pierderile financiare sau ineficiența operațională. În timp ce această abordare ajută companiile să economisească bani, mulți oameni își pierd locurile de muncă în acest proces

    Cand te angajezi: ” Suntem ca o familie aici”, Cu asterix mic si font de 1 jos *decat daca nu mai avem nevoie de tine, atunci te stergem din succesiune/mostenire si salariu

    Adoptarea inteligenței artificiale: Implementarea inteligenței artificiale în diverse domenii duce la înlocuirea oamenilor. Un sondaj relevă că aproape 70% dintre angajatorii americani concediază pentru a economisi bani, iar aproximativ 40% fac acest lucru prin adoptarea AI

    Te inlocuieste robotul , imi pare atat de rau… ia stai umpic si pe mine ma inlocuieste robotul? FFFUUUU

    Impactul fuziunilor și achizițiilor: Acestea pot schimba modul de organizare și structurare al companiei, iar acest lucru duce adesea la pierderea locurilor de muncă pentru o parte dintre angajați.

    In mare parte o sa ramana scheletul de 10% care faceau ceva in firma, restul „Good Luck, va dam recomandare daca aveti nevoie”

    „Creșterea externalizării: Un motiv important pentru care oamenii își pierd locurile de muncă este faptul că firmele aleg să externalizeze munca”

    S-a prins si privatu ca poa sa fure ca statu cu contracte directe.

    „Tratați angajații cu demnitate” „Multe companii care fac disponibilizări oferă pachete compensatorii echitabile sau generoase”

    E buna gluma, gluma e buna

    „2. Asumați-vă responsabilitatea.

    Liderii care își asumă responsabilitatea vor fi deschiși să facă, la rândul lor, unele sacrificii ca parte a procesului. Chiar dacă acestea vor fi mai degrabă simbolice, au o însemnătate mare pentru angajați. De exemplu, când Zoom a concediat 15% din totalul angajaților în februarie 2023, CEO-ul companiei, Eric Yuan, și-a redus salariul cu 98% și a declarat că va renunța la bonus.”

    Impressive, very nice, now let’s see Erics’s shares in the company

    3. Fiți transparenți pentru a consolida încrederea.

    Angajații rămași vor avea unele întrebări importante la care ar fi corect să primească răspuns: Care este motivul concedierilor? Cum pot ști dacă se va mai întâmpla din nou? Pe baza căror criterii au fost aleși cei concediați?

    „Cu cât o companie este mai transparentă cu privire la procesul decizional, cu atât mai mult oamenii vor avea mai multă încredere și vor fi mai puțin temători și suspicioși. Dacă angajatorul mai are în plan și alte runde de concedieri, ar trebui să comunice acest lucru chiar dacă s-ar putea să nu fie răspunsul la oamenii speră. Pe termen lung, onestitatea va consolida încrederea.”

    Never going to happen

    „4. Creați spații sigure de conectare.

    Oamenii vor dori să vorbească despre cum se simt și despre ceea ce îi preocupă, fără teama de repercusiuni. Facilitați comunicarea între angajați și conducere, atât la nivel individual, cât și colectiv prin evenimente de grup, cum ar fi întâlnirile online și fizice. De asemenea, puteți realiza un sondaj anonim pentru a afla care este moralul celor rămași și care sunt principalele lor nevoi.”

    Mai infiltrati si voi un spion acolo 2 intre ei , sa auzim ce le caca mintea si ce-au de gand sa faca. Mai bagatz cate un sondaj „anonim” lol

    „5. Ajutați managerii să sprijine oamenii.

    Un rol important în sprijinirea angajaților îl au managerii. Aceștia trebuie să le ofere oamenilor siguranța psihologică pentru a vorbi onest despre ceea ce îi frământă, să le înțeleagă reacțiile și nevoile fiecărei persoane din echipa pe care o coordonează”

    Dupa ce i-au terminat psihic, emotional si financiar, managerii trebuie acum sa ” să le înțeleagă reacțiile și nevoile” Da pana acuma ce-au facut? Ah, da, gaslithing cu target-ul (despre care vorbim intr-o editie viitoare)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare

echilibrul precar dintre viața de acasă și ambiția profesională face parte dintre provocările mamelor pe piața muncii

Mama pe piața muncii din România: penalizată pentru ambiție și devotament.

Mamele din România se confruntă cu o realitate plină de contradicții, iar ambiția profesională și devotamentul față de familie sunt adesea văzute ca obiective incompatibile. Într-o țară care oferă unul dintre cele mai lungi concedii maternale din lume, paradoxul se ascunde în detaliile unei reintegrări marcate de nedreptăți. Adaugă la asta povara suplimentară a muncii casnice și a îngrijirii copiilor, iar tabloul vieții de mamă devine unul al suprasolicitării constante și al luptei pentru echilibru. Articolul nostru explorează realitățile cu care se confruntă mamele pe piața muncii din România, complexitatea rolurilor pe care le îndeplinesc în eterna căutare de soluții pentru a jongla eficient între carieră și familie.

Ciclul de viață al unei echipe: Modelul FSNP al lui Tuckman

Ciclul de viață al unei echipe: Modelul FSNP al lui Tuckman

Explorăm modelul FSNP al lui Tuckman, o călătorie de la formarea echipei la atingerea performanței. Un ciclu din viața fiecărei echipe, divizat în patru etape esențiale: Forming, Storming, Norming și Performing.

Tinerețe fără bătrânețe: 5 sfaturi esențiale pentru longevitate și sănătate, de la David Sinclair

De când e lumea, ne străduim să oprim timpul în loc. Ori, cel puțin, efectele sale. Longevitatea a devenit o preocupare centrală, indiferent de naționalitate, iar profesorul Harvard David Sinclair este unul dintre oamenii care provoacă și mai mult tot ceea ce credeam să știm despre corpurile noastre. Mai mult decât speranță, ne oferă o perspectivă științifică revoluționară asupra îmbunătățirii calității vieții și opririi procesului de îmbătrânire.