Abuzurile, tolerarea ilegalităților, secretomania, incompetența și neregulile de la ITM Timiș și ITM București nu sunt accidente izolate. Sunt simptomele unei tumori care afectează întregul sistem al Inspecției Muncii din România. La ITM Caraș-Severin, așa cum rezultă din declarațiile martorilor care ne-au scris, avem de a face cu un caz grav de politizare și abuz de putere.
Interesele politice trec pragul ITM Caraș-Severin, iar legea rămâne la ușă
La ITM Caraș-Severin sunt aduși la vârful instituției, în poziții de conducere, oameni fără nicio legătură profesională sau educațională cu acest domeniu, fiind transferați direct din primării, consilii județene sau alte instituții locale. Altfel spus, posturile de conducere au devenit un loc călduț pentru membrii influenți și lacomi ai partidelor PSD și PNL. Legea este călcată în picioare și lăsată la ușă, în timp ce interesele politice intră direct în birourile instituțiilor care ar trebui să apere cetățenii, să supravegheze respectarea legilor și să facă dreptate angajaților care sunt tratați incorect de către angajatori.
Mărturiile pe care le-am primit de la mai multe surse din interiorul instituției și de la persoane care cunosc foarte bine rețelele semi-mafiote din mediul politic local indică o ocolire a procedurilor legale stabilite pentru ocuparea unor poziții călduțe în ITM Caraș, prin transferul funcționarilor publici, în lipsa publicării anunțurilor de posturi vacante. Această lipsă de transparență e caracteristică unui sistem închis, care favorizează anumiți indivizi apropiați de cercurile politice, cum ar fi actualii șefi ai ITM Caraș, dar și fiul consilierului juridic al instituției. Aceste practici încalcă legile, subminează funcționarea corectă a instituției, distrug credibilitatea instituției și creează un mediu plin de nepotism și favoritisme.
Pe lângă aspectele legate de numiri, mărturiile detaliază și un comportament inadecvat al liderilor instituției. Acesta include absențe frecvente de la birou, utilizarea mașinii instituției în scopuri personale și lipsa de profesionalism în gestionarea resurselor. Mai mult, din mărturii reiese că, în urma unui control intern, situația s-a înrăutățit, acesta fiind doar un scut pentru inacțiune. Așa-zisul „control” care a venit de la Bucuești de la Inspecția Muncii s-a făcut superficial. Nicio audiere a angajaților, nicio investigație reală, nicio concluzie serioasă. Practic, sistemul își anchetează propriile compromisuri și mașinațiuni de trafic de influență politică, cu ochii închiși.
Per total, mărturiile zugrăvesc imaginea unei instituții subminate de interese politice, unde integritatea și eficiența sunt compromise. Credibilitatea ITM Caraș-Severin pare să fi atins un nivel minim, iar angajații se simt revoltați, neputincioși și nereprezentați.
Această situație ridică semne serioase de întrebare cu privire la modul în care sunt respectate legile muncii, drepturile angajaților și pun sub un uriaș semn de întrebare capacitatea instituției de a-și îndeplini rolul fundamental de protejare a drepturilor angajaților. Și nu e doar o problemă administrativă, este un sistem defectuos, construit în mod intenționat și manipulat în interesul personal al unor personaje dubioase, care afectează funcționalitatea și credibilitatea statului.
Mai jos, poți citi mărturiile primite referitor la ITM Caraș-Severin, care ne ajută să tragem concluzii importante privind putregaiul care compromite credibilitatea unui sistem care are rolul de a proteja, apăra și face dreptate:
Mărturie 1: Inspector șef peste noapte – de la trepăduș printr-o primărie, direct la conducerea ITM
„(…) vin cu precizarea că așa este și la Inspectoratul Teritorial de Muncă din Caraș Severin.
Lucrurile despre care vi le precizez nu sunt ficțiuni, iar în mare parte din ele se pot verifica de pe pagina de web itmcaras.ro la secțiunea Conducere, în declarațiile de avere ale persoanelor interimare și ale actualului inspector șef. Apoi, la o simplă căutare pe internet a numelor celor care sunt la conducerea Inspectoratului Teritorial de Muncă Caraș Severin o să-i vedeți pe la PNL sau PSD.
Inspectorul șef, XXX YYYYY, a fost transferat prin 2021 de la o primărie, nu se știe încă de la care, pe funcția de inspector de muncă. După câteva zile a fost numit prin Ordin de ministru, să exercite funcția de inspector șef. După alte câteva luni, a promovat concursul de inspector șef. Inainte de a veni prin transfer la ITM Caras Severin a pierdut alegerile la Primăria Mehadia.
In 2022, a venit prin transfer pe postul de inspector de muncă, de la Primaria Baru din județul Hunedoara – ZZZ WWWW, iar după căteva zile i-a venit Ordinul de la Ministerul Muncii pentru exercitarea cu caracter temporar a funcției de inspector șef adjunct relații de muncă. De atunci, odată la 6 luni i se prelungește numirea.
În 2023, QQQ KKKKK – inspector social, vine prin transfer de la Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Caraș Severin, pe un post de inspector de muncă la compartimentul Relații de muncă. După doar câteva zile, n-o să credeți asta… îi vine numire pentru exercitare cu caracter temporar a funcției de inspector șef adjunct securitate și sănătate în muncă.
Să concluzionăm: nici nu aveau experiența necesară pentru aceste funcții cu importante responsabilități. Și totuși, au ajuns șefi, iar aceste aspecte sunt reale.
Cei doi adjuncți sunt vânători de funcții – ZZ WWWW a fost numit director la Casa Județeană de Pensii Caraș Severin, QQQ KKKKK a fost numit comisar șef la Garda de Mediu, apoi director la Direcția Județeană de Sport și Tineret din Caraș Severin, consilier județean, local, membru activ la PSD. Cosultați pagina lui de web să-i vedeți evoluția profesională unde are menționate funcțiile de până acum și pagina lui de facebook.
Toți suntem nemulțumiți și nu avem efectiv ce să facem. Acuși o să le vină celor doi adjuncti ordinul de prelungire a exercitării funcției de conducere…
Concluzia este că se poate și mai rău decât la ITM Timiș…”
Mărturie 2: Control intern făcut cu ochii închiși
„Inspecția Muncii cunoaște ce se întâmplă la I.T.M. Caraș-Severin pentru că au ajuns la ei informații cu privire la inspectorul șef, WWW ZZZZZZ, care nu prea vine pe la servici, care folosește de mașina instituției ( Ford Ecosport CS 10 YTM) în interes personal, care vine pe la servici (vreo 2 sau 3 zile pe săptămână din cele 5 lucrătoare).
Dumnealui face naveta de la domiciliul său, Plugova la Reșița, tur – retur, peste 100 km/drum. Chiar și în zilele când nu e prezent, mașina instituției stă la domiciliul său din Plugova. Iar dacă mașina e în curtea instituției, nu are voie nimeni să circule cu ea.
Sunt în permanență nemulțumiri ale inspectorilor cu muncă de teren ptr. că nu sunt suficiente autoturismele instituției în activitatea de control raportat la numărul de inspectori.
Ultimul control al Inspecției Muncii a fost în februarie când a dat spre completare fiecărui salariat, o notă de relații. Însuși inspectorul șef a insistat să completăm adevărat, că folosește mașina de servici ptr. că el are dreptul ăsta, conform legii (!?).
Numele celor de la Inspecție veniți în control sunt menționate la sfârșitul tematicii de control. Aceștia veneau de dimineață, după care, pe la prânz, plecau cu adjuncții, să li se prezinte frumusețile naturale ale județului.
Și ce s-a întâmplat după?
Urmare controlului ”profesionist” de la Inspecția Muncii, șeful și adjuncții lipsesc și mai mult de la servici. Mașina de servici a inspectorului șef tot a lui a rămas. Doar că, atunci când lipsește, nu se mai aplică de secretară ștampila cu amprenta semnăturii lui pe documente. Dacă e ceva urgent, actele sînt semnate de adjunctul Bîcleșanu.
Însă, concluziile controlului nu ne-au fost prezentate/divulgate nici acum, iar cei trei șefi veniți prin transfer au devenit mai puternici cu girul Inspecției Muncii.
De profesionalismul celor 3 șefi de la I.T.M. Caraș-Severin fără nici o zi de experiență în activitatea de control nu are rost să dezvoltăm. Așa este la I.T.M. Caraș Severin…”
Mărturie 3: La ITM Caraș-Severin, nepotismul e în floare
„Iară o altă situație de la I.T.M. Caraș Severin petrecută în aprilie, când ne-am trezit cu un nou coleg transferat de la Primăria Copăcele, pe funcția de inspector de muncă securitate și sănătate în muncă, fără ca să se respecte procedura legală.
Situația descrisă poate fi documentată studiind declarațiile de avere/interese și pagina de web itmcaras.ro secțiunea cariere.
Deși este stabilit expres ( Cod Administrativ – art. 506, alineat 8^1) că instituția publică în cadrul căreia se află funcția publică vacantă are obligația de a publica pe pagina de internet un anunț prin care se declanșează procedura de transfer ( ce poate fi la cerere/ în interes de serviciu), acest lucru nu a fost dus la îndeplinire.
Art. 506, alineat (8^1)
«În vederea realizării transferului, autorităţile şi instituţiile publice verifică îndeplinirea de către funcţionarul public a competenţelor specifice prevăzute în fişa postului aferentă funcţiei publice în care urmează să fie transferat, conform prevederilor art. 21 alin. (1)-(7) din anexa nr. 8. Autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia se află funcţia publică vacantă are obligaţia de a publica pe pagina de internet a acesteia un anunţ care cuprinde fişa postului corespunzătoare funcţiei publice, modalitatea de verificare a îndeplinirii competenţelor specifice în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (1)-(7) din anexa nr. 8, documentele necesare şi perioada de înscriere, data, ora şi locaţia stabilită pentru verificarea îndeplinirii competenţelor specifice privind funcţia publică respectivă. Anunţul se publică cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data stabilită pentru verificarea îndeplinirii competenţelor specifice pentru funcţia publică respectivă.»
Transferul acestui nou funcționar al I.T.M. Caraș Severin a fost realizat cu succes, în tăcere, fără nici un minim de transparență și deci fără nici un contracandidat.
Transferatul este XXXYYYYY, fiul consilierului juridic al instituției – YYYY XXXXX, anterior fostă inspector șef și inspector șef adjunct relații de muncă – tot cu Ordine de numire de la minister.
În acest context, se observă că, pe pagina de web itmcaras.ro, secțiunea carieră nu este publicat nici un anunț pe anul 2025. https://itmcaras.ro/ro/concursuri/.
Cam astea se petrec de când cu politizarea I.T.M. Caraș Severin.
Nicicând I.T.M. CS nu a fost atât de jos și cu atât de minimă credibilitate. Pentru că șefii numiți politic sunt uniți, sunt protejați de mafia politică și nu sunt deranjați de nimeni, nici măcar de presă, iar pe subalterni nu-i reprezintă nimeni. Subaltenii sunt singuri.”
Mărturie 4: O nouă confirmare a numirilor politice
„Ne-am dori tare mult să investigați despre cum sunt transferați la Inspectoratul Teritorial de Muncă din Caraș Severin de la alte instituții, direct pe post de șefi niște funcționari mai speciali.
Sunt susținuți de PSD și sunt în compania liderilor din PSD. Au venit prin transfer de la autorități publice care nu au nimic in comun cu activitatea de inspectori de muncă și după câteva zile au fost numiti de minister șefi.
Numirile se fac succesiv din 2022. Mai mult, inspectorul șef adjunct QQQ KKKKK are inclusiv firme pe numele lui, ceea ce reprezintă o incompatibilitate și o încălcare a legii.
Poate reușiți să puneți frână numirilor politice. Cu toate că la conducerea ministerului tot unul de-al lor este.”
Cum reparăm sistemul ITM al României?
Mărturiile despre ITM Caraș-Severin, alături de situațiile întâlnite la Timiș și București, confirmă o realitate sumbră: sistemul de Inspecție a Muncii din România este profund defect, corupt, incompetent și nefuncțional. Acesta a devenit un zid birocratic care înghite vocile celor care au nevoie de protecție. Între timp, oboseala, frustrarea și neputința fac ravagii și transformă speranța în resemnare. Ceea ce se întâmplă la ITM Caraș-Severin este doar un simptom al acestei boli cronice.
Nu e normal ca anchetele să dureze luni, cum nu este normal ca moartea unei persoane la birou să nu fie considerată informație de interes public. Avem zeci de mesaje de la oameni care au trăit experiențe similare, care au cerut intervenția ITM și care au renunțat, văzând că se lovesc de un zid. Însă, tăcerea și resemnarea nu mai sunt o opțiune.
Ne dorim să facem mai mult decât să tragem niște semnale de alarmă. Cerem schimbări concrete, cu fapte, nu cu vorbe. Nu căutăm scandal, ci dreptate și responsabilitate. Vrem ca oamenii să știe că nu sunt singuri. Ne dorim să nu ne mai mințim că „merge și-așa” și să nu mai închidem ochii în fața unui sistem care doar mimează protecția muncii.
Cunoști situații similare? Dă-ne de știre.
Avem nevoie de voi. De experiențele voastre, de ce ați trăit, de ce știți. Dacă ai avut o problemă cu ITM-ul, dacă ai fost ignorat, dacă ți s-a închis ușa în nas sau ai auzit de experiențe similare, dă-ne de veste. Scrie-ne. Fie într-un comentariu, fie în privat.
Fiecare caz contează, fiecare mărturie ajută, fiecare distribuire e importantă și ne poate aduce mai aproape de o reformă a modului în care funcționează Inspectoratele Teritoriale de Muncă ale României.
Dă mai departe acest articol, să afle cât mai multă lume de el și să știe că are o voce.



3 răspunsuri
Bună seara!Cred ca așa este în toată țara!100% la ITM Argeș avem aceeași situație!
Bună seara!Cred ca așa este în toată țara!100% la ITM Argeș avem aceeași situație!Ar fi bine să afle o țară întreaga și mizeria de acolo!
Ne puteți scrie tot de doriți despre acest subiect, direct pe mail