Generațiile Z și Alfa schimbă fundamental modul în care învățăm. Pentru ei, informația e la doar un click distanță. De exemplu, TikTok este una dintre cele mai populare platforme pentru tineri în România și devine tot mai frecvent utilizată și ca resursă educațională. Tinerii își pot exersa abilitățile digitale, își pot dezvolta gândirea critică și pot fi la curent cu cele mai noi tendințe din domeniile care îi interesează.
Însă, noile generații au nevoie să învețe nu doar teorie, dar și competențe care să le permită să aducă valoare atât pentru ei înșiși și familiile lor, cât și pentru întreaga societate
„Profesorul nu mai este cel care deține adevărul absolut și e nevoie ca sistemul educațional să producă profesori care acceptă să devină elevi alături de elevii lor. Da, și de asemenea să accepte și ideea că elevii lor pot să fie profesori.” – Silvia Bogdan, președinte Școala de Valori, invitat în podcastul Hacking Work.
Ce au nevoie să învețe tinerii?
Educația ar trebui să se axeze pe valori și pe descoperirea propriilor talente și pasiuni. Este important să învățăm să identificăm oportunitățile și să le evaluăm fără a fi presați să urmăm o direcție prestabilită. Trebuie să creăm un spațiu educațional care să ofere tinerilor posibilitatea de a învăța în mod autoreglat, de a-și dezvolta abilități de gândire critică și autonomie. Este important ca ei să înțeleagă ce visează și cum pot ajunge acolo, identificând oportunitățile și traseele potrivite pentru a-și îndeplini obiectivele.
Pentru a performa cu adevărat, trebuie să ne dezvoltăm competențe care să ne permită să lucrăm eficient cu oameni din toate generațiile. Generația Z, de exemplu, este foarte practică și are o gândire orientată spre acțiune. Dar pentru a crea rezultate de impact, e important ca și aceștia să colaboreze cu celelalte generații și să învețe să comunice mai bine. Nu mai este vorba doar despre realizări personale, ci despre realizări de echipă, unde competențele de colaborare și viziunea comună sunt esențiale.
„Cu cât avem creiere mai diverse la aceeași masă, cu atât rezultatul comun devine mai relevant și are un impact mai mare.” – Silvia Bogdan, președinte Școala de Valori.
Online-ul și e-learning-ul le oferă posibilitatea să învețe în ritmul lor și să aibă acces la resurse care le permit să aprofundeze subiectele care îi interesează.
„Poți să accesezi cursuri online de la universități de top din întreaga lume, gratuit, care îți oferă și certificare fără să te ridici de pe canapea. Și nu doar atât: poți experimenta plecări în diverse locații din Europa prin mobilități Erasmus. Ai oportunitatea să încerci aproape orice domeniu din piața muncii, fiind la curent cu astfel de oportunități. Totuși, o problemă ar putea fi că s-ar putea să nu știi ce îți dorești cu adevărat.”– Alex Crăciun, fondatorul Oportune, câștigător Future Jobs Cup.
Școlile ar trebui să adapteze și să integreze mai bine aceste metode moderne de învățare, deoarece oferă multe avantaje și contribuie la o incluziune mai mare. Tinerii care învață într-un mod personalizat și în ritmul propriu pot ajunge să fie foarte buni în domeniile care îi pasionează.
Cum poate un tânăr, proaspăt absolvent, să intre pregătit în piața muncii?
Pentru cei care încă nu sunt siguri ce vor să facă, oportunitățile sunt esențiale. Acestea le permit să exploreze diferite opțiuni, fie că este vorba de locuri de muncă, voluntariat, mentorat sau programe speciale, cum ar fi cele oferite de Școala de Valori. De curând, Școala de Valori, împreună cu TikTok au derulat împreună proiectul Future Jobs Cup – o competiție de idei și inițiative care are ca scop educarea și dezvoltarea skillurilor digitale ale tinerilor astfel încât aceștia să dobândească competențele necesare pentru locurile de muncă ale viitorului.
„Alex de acum 5 ani era ca o foaie albă, nu știa nimic despre nimic. Era la Mate-Info într-un liceu din Galați și nu știa ce își dorește.” – Alex Crăciun, fondatorul Oportune, câștigător Future Jobs Cup
Ar fi benefic ca elevii să aibă mai multe ocazii de a aplica ce au învățat și să dezvolte abilități suplimentare care să completeze partea tehnică a educației lor.
”Pentru tineri, programul Oportune este ca un compas care le oferă nu doar o direcție, ci și pașii necesari pentru a ajunge acolo. Mulți dintre noi nu știm exact ce vrem să facem după liceu sau facultate, așa că este important să experimentăm și să ne testăm abilitățile. Trebuie să descoperim ce ne place și ce nu, atât în carieră, cât și în activitățile noastre de zi cu zi.” – Alex Crăciun, fondatorul Oportune, câștigător Future Jobs Cup
Pentru a-ți construi o carieră, începe prin a cunoaște cât mai multe persoane și a te implica în diverse contexte. Nu trebuie să îți fie frică să te prezinți și să faci cunoștință cu oameni noi. În același timp, caută mentori sau persoane care să te ajute să îți descoperi pasiunile și să te însoțească în această călătorie. Poate ar trebui să ne concentrăm și pe dezvoltarea personală, în loc să ne axăm exclusiv pe construirea unei cariere. Dacă îi ajutăm pe tineri să crească și să se dezvolte ca persoane, carierele lor vor evolua de la sine și vor fi mult mai împlinite.
„Vă dau un exemplu. Au venit copiii la robotică și, când să plece, au găsit tobele și chitara electrică de la Clubul de muzică. S-au pus toți pe tobe ca să vadă cum e să cânți la tobe și să-și descopere pasiunile. Dacă îi luăm de la vârste mici și le oferim toate condițiile să exploreze și să afle ce le place și ce nu, ce îi atrage și ce nu, cred că este foarte important. Mi-ar fi plăcut și mie să am oportunități de genul acesta când eram mic. De fapt, hub-ul acesta, centrul acesta, este exact ceea ce mi-aș fi dorit atunci.” – Iulian Vîrban, co-fondator al Asociației RoboClub, câștigător Future Jobs Cup la categoria ONG.
În plus, este esențial să ne cunoaștem limitele, să le depășim și să rămânem curioși. Astfel, putem să ne exprimăm punctele de vedere, să inovăm și să ne dezvoltăm într-un mod natural și autentic.
Ce trebuie să luăm în calcul este și faptul că generația actuală a crescut într-un ritm rapid, cu acces la informații și schimbări care se întâmplă într-un timp mult mai scurt decât în trecut. Tinerii de astăzi nu mai urmează programul clasic de muncă de 8 ore, de la 9 la 17. Ei integrează munca și învățarea în viața lor de zi cu zi și sunt foarte flexibili în ceea ce privește timpul dedicat învățării.
„Mă gândeam că sunt destul de mulți tineri care au absolvit programele noastre și care, în ciuda faptului că erau foarte buni la școală și au obținut rezultate excelente la examenul de bacalaureat, au decis să ia un an de pauză sabatică. Aceștia își folosesc timpul pentru a reflecta asupra viitorului lor. Cred că este important să înțelegi cine ești, unde te poziționezi față de tine însuți, față de ceilalți și față de lume. Așa văd eu învățarea viitorului.”- Silvia Bogdan, președinte Școala de Valori.
Pregătirea tinerilor pentru un viitor pe piața muncii implică nu doar adaptarea sistemului educațional la noile realități, ci și o reevaluare a modului în care îi sprijinim în dezvoltarea personală și profesională. Într-o eră în care informația este la îndemână și oportunitățile sunt tot mai variate, tinerii au nevoie nu doar de cunoștințe teoretice, ci și de abilități practice și experiențe reale care să le permită să exceleze și să contribuie semnificativ.
Dacă ai fi din nou absolvent de ce ai avea nevoie pentru a deveni ceea ce îți dorești?
Sursa foto: Freepik