Tabăra Fabrica de Idei – EXPERIENȚA – 18-21 aprilie, Breb, MM

Cronica aceasta va fi puțin diferită de cele cu care v-am obișnuit. Am avut parte de 4 zile de învățare, redescoperire și conectare la Tabăra Fabrica de Idei. Nu voi vorbi prea multe despre ce informații am aflat, pentru că esența acestei experiențe nu este informația, ci conexiunea, natura, revelația că undeva, într-un sat din România, timpul a uitat oamenii - și oamenii au uitat de grijile lumești.
Tabăra Fabrica de Idei 2024

Nu știu cu ce ar trebui să încep, dar simt că libertatea pe care o descoperi atunci când ajungi în Breb e cu atât mai dureroasă cu cât revii în jungla urbană. Dar hai să vedem de ce. 🙂 

37 de oameni din diferite colțuri ale țării au plecat joi dimineață către Breb să învețe împreună de-ale creativității. Și despre capriciile vremii. Și mai ales despre ei înșiși. Am avut parte de zăpadă, ploaie, lapoviță – soare am păstrat mai mult în suflet, că pe cer nu prea și-a făcut apariția în prima zi. Iar asta ne-a făcut să ne reorganizăm, pentru că nu ne-am putut bucura de grădina culturală, am mutat toate activitățile în bibliotecă.

Am început ziua cu un prânz excepțional pregătit de Mihai Dascăl, care ne-a mai înseninat ziua, mai ales cu supa cremă de dovleac. Au urmat prezentările lui Antonio Meze – fondator Meze Audio și al nostru Doru Șupeală, iar la finalul zilei am încercat să ne descoperim, să aflăm mai multe din lucrurile care ne leagă și pe care le putem învăța unii de la alții, dar și să punem cunoștințele speakerilor la încercare în cel mai valoros mod cu putință – în afara sălii de curs.

Viața simplă și tihnită de la sat

Simt că ar trebui să vă povestesc puțin și despre gazdele noastre, Roxana și Florin Vale (împreună cu Nina și Iza, cele mai lipicioase și drăguțe mici amfitrioane) și despre minunățiile arhitecturale pe care le-au construit la Breb. Au început acest proiect în 2015, din dorința de a salva o parte din arhitectura veche maramureșeană, de a se apropia mai mult de tradiția, viața simplă si tihnită de la sat, de a face turism sustenabil și inovativ, nu doar prin cazare în case vechi strămutate și readuse la viață, dar și prin dezvoltarea culturală și educațională a comunității, a celor care îi vizitează și a tuturor celor care vor să ia parte la acest proiect minunat.

Mai departe, fotografiile vorbesc de la sine.

19 aprilie

A doua zi a fost la fel de capricioasă, și chiar dacă Doru ne-a promis că pune o vorbă bună mai sus, a plouat și a nins cu fulgi mari până după prânz. Însă am râs cu poftă și am descoperit extrem de multe informații din industria publicitară de la George Bonea. Nici nu ai crede câte lucruri se fac doar de dragul de a fi făcute, fără un scop real – dar și publicitarii au nevoie de publicitate cum s-ar spune, fie ei agenție sau freelenceri. 

După prânz am continuat cu Antonio Meze, un om extrem de modest, onest și aparte față de șablonul tipic al oamenilor de succes, care ne-a povestit parcursul Meze Audio – o afacere românească ajunsă printre cele mai celebre la nivel mondial, pe nișa sa. Cred că a fost printre puținele dăți în care am asistat la o prezentare a misiunii și valorilor unui brand într-atât de coerente încât să reflecte exact brandul și să ofere extrem de multă claritate.

Antonio ne-a oferit o lecție extrem de frumoasă despre simplitate și despre cum să-ți duci pasiunea la rang de artă, ca mai apoi să o transformi într-un produs cu adevărat premium, dorit la nivel mondial. Chiar dacă point of parity este la modă astăzi, Meze Audio ne demonstrează că less is more și că accentul pus pe calitate și pe caracteristici cheie sunt extrem de valoroase. Și da, am și testat căștile – așă că am avut parte de o experiență completă. 

DSC0014 - Hacking Work

Am avut parte și de o surpriză. Chiar dacă a venit în calitate de participant, Claudiu Butacu ne-a convins încă din prezentarea de la Cluj Marketing & Comms Club că are foarte multe lucruri utile de spus, care ne vor ajuta să structurăm mai eficient modul în care lucrăm și în care acționăm. Așa că a improvizat rapid o prezentare care a rămas memorabilă printre participanți, iar 2 ore mai târziu mi-am dat seama că mi-aș dori să ajung ca el – un tot de umor și cunoștințe îmbinate în inspirație pură. Nu mai spun de câte lucruri practice și aplicate am învățat.

Tabăra Fabrica de Idei 2024

Iar când soarele în sfârșit ne-a zâmbit, Dragoș Călin ne-a dezmorțit cu exerciții amuzante, însă cu un puternic substrat psihologic. Cine ar fi crezut câte lucruri facem pe pilot automat, fără să ne dăm seamă că, dacă le-am analiza puțin înainte, am ajunge mult mai ușor și fără efort la rezultatul dorit?

Ziua s-a încheiat tot pe ritmuri muzicale – tradiționale de această dată – cu ceterașii locali. 

20 aprilie

Ziua 3 a fost tehnică, structurată, dar cu un plus serios de creativitate. Ne-am desfășurat activitatea în bibliotecă – soarele a fost cu noi, dar cu tot cu dinți. Ștefan Chirițescu ne-a povestit despre branduri, trenduri și cultură, dar și despre nevoia de creștere a brandurilor și tentația de a face orice pentru asta. Am avut și câteva exemple extrem de faine.

Ce mi-a plăcut foarte mult a fost modul tehnic, dar pe înțelesul tuturor, de a explica lucrurile. Aceeași abordare am regăsit-o și în prezentările lui Mihai Bonca – despre care știm că-i pare rău că nu a putut să ne fie alături de această dată – însă un nou membru al familiei e un motiv destul de bun cât să nu putem face altceva decât să ne bucurăm pentru el. 

Și-apoi a venit timpul să punem toată inspirația asta la treabă, iar surpriza a venit de la Roxana, gazda noastră, care ne-a pregătit un atelier de stimulare senzorială prin arte vizuale. Am citit, scris, desenat și ne-am pus creativitatea la treabă. A fost relaxant și ne-a dus și mai departe de zona noastră de confort, în modul cel mai plăcut în care ne-am fi putut petrece cele câteva ore în natură. 

 

21 aprilie

Doru ne-a pregătit o scurtă prezentare despre ideație care ne-a deschis noi orizonturi, iar după, ne-am bucurat de natură până la prânz. Dar nu oricum, Dragoș ne-a surprins cu exerciții la fel de simple în aparență, dar care au răscolit amintiri, au stârnit lacrimi și ne-au recompensat deschiderea cu multe revelații. Surpriza a venit și de la Mihai Dascăl, care ne-a pregătit masa festivă în natură, unde ne-am putut bucura nu doar de preparate și de povești, ci și de priveliștea demnă de un prânz idilic în Toscana.

Untitled design 3 - Hacking Work

Cam acesta ar fi rezumatul celor 4 zile și, ca să îți ofer și câteva informații noi, am cules de la colegi și participanți ideile principale cu care au rămas de la prezentările trainerilor noștri:

Antonio Meze – Lead Designer & Founder – Meze Audio

  • Growth Mindset – „Nu știu să dansez” versus „Nu știu să dansez încă”. Să accesezi ceea ce nu știi că nu știi, nu doar ceea ce știi că nu știi. Să te expui la situații în care să descoperi, să explorezi, să te miri. 
  • Designed in versus made in – punem multă valoare pe „made in” deși poți oricând să muți fabricarea în țări cu forță de muncă ieftină. În „designed in” e multă valoare, inovație și creativitate.
  • Branduri românești – ne identificăm cu ele și ne dau încredere în noi. Exemplu: suntem bucuroși că Dacia Duster e produs românesc și ne mândrim cu asta. 
  • Ideea produsului (căștilor) – conceptul este de product first. S-a dorit proiectarea unui produs longeviv, meșteșugit și sustenabil care să aibă o poveste și să ofere o experiență unică. Sunt proiectate în așa fel încât să fie poată fi dezasamblate, iar orice piesă poate fi schimbată individual. Reduc consumul – scopul nu e să îți cumperi altele în fiecare an sau la fiecare câțiva ani. Respectul pentru produs se traduce în respect pentru întreaga experiență și pentru fiecare moment. Atemporal, iconic, rezilient emoțional, semnificativ.
  • Dacă apari în magazine de masă și publicații de genul vei fi considerat produs și brand de masă. Locul tău, dacă ești produs premium, este în reviste de specialitate, ori doar alături de revieweri de nișă, colaborări cu youtuberi.
  • „Intenția artistului e opusă de cea a industriașului – spre deosebire de industriaș, artistul vrea să creeze ceva durabil.”
  • Mergi la târg și discută direct cu clienții tai. Adună feedback de la fața locului.
  • Într-o lume a consumerismului, în care produsele sunt proiectate astfel încât să fie înlocuite tot mai frecvent, crearea unui produs longeviv pare a fi drumul nebătătorit pe care îl urmează doar cei curajoși.
  • Dacă vrei ca lucrurile să funcționeze, trebuie să aibă în ele puțină poezie.

George Bonea – Copywriter, scriptwriter, storyteller

  • Documentare pe teme sociale – să citim din cealaltă bulă, cât mai variat, să fim deschiși să înțelegem alte perspective.
  • Persoanele sărace se înconjoară de opulență pentru că își doresc să fie relevante social. Ele nu cumpără produse, cumpără statut, apartenență. 
  • Umorul e de trei feluri: eliberator (când râzi de categorii sociale în care te regăsești ori de situații cu care rezonezi), clasist (când râzi de persoane din alte clase sociale), incongruent (absurd, surprinzător).
  • Construiește mereu pe o tensiune: folosește conflicte, întrebări provocatoare sau paradoxuri. 
  • Umorul ”înghite” reclama uneori, iar un influencer prea cunoscut o să pună în umbră produsul.
  • Umorul trebuie dozat și subordonat obiectivului de business.

Claudiu Butacu – Fondator EFdeN & EnergiaTa

  • Nu poți găsi soluții creative într-un mediu limitat.
  • Erori de comitere versus Erori de omitere: Ne e frică să facem lucruri și să luăm decizii pentru că, la un moment dat, am fost sancționați pentru o eroare de comitere.
  • 4A Feedback: Aim to assist – să fie de ajutor, să fie acționabil, să fie apreciat, accept or discard – poate fi implementat sau nu.
  • Premortem – Care sunt lucrurile care ar putea duce la moartea proiectului?. Postmortem – Care sunt cauzele pentru care proiectul a eșuat?
  • Echipa nu este reprezentată de așteptarea că rezultatele și credințele individuale se vor însuma într-un rezultat comun.
  • De ce? (Why) E întrebarea care stârnește creativitatea.
  • Iertarea e superputerea mea. Nu ai cum să ierți pe cineva dacă nu îți pasă.
  • Creativitatea crește când oamenii simt că pot să greșească.

Ștefan Chirițescu – Chief Strategy Officer – McCann Worldgroup Romania

  • Microinfluencerii – te pot ajuta la research, nu doar la comunicare. Nu sunt medii, sunt dezvoltatori, ambasadori ai brandului.
  • Panica brandurilor de a vinde în promoții – oamenii nu vor mai ști care e valoarea produsului tău. Fie identifici doar promoțiile în care vrei să fii, fie faci un produs mai slab.
  • Digitalul ne-a scăzut capacitatea de atenție. Without attention, brands cannot grow.
  • Insight-urile sunt emoții. Degeaba ai date dacă nu știi să le traduci.
  • Trăim într-o lume în care brandurile au nevoie de rezultate imediate. Oamenii nu mai ştiu care e valoarea produselor atunci cand brandurile vând doar prin promoții.
  • Fiecare brand are nevoie de o ancoră culturală – o poveste bine spusă.
  • Comunicarea/publicitatea nu poate salva businessul, doar îl poate potența. Și nici invers – un produs bun nu poate performa fără o comunicare bună.
  • Cel mai mare inamic al tău este propriu tău succes. Când vinzi fără efort, nu mai evoluezi.
  • Comunicarea ar trebui să fie o carte cu multe capitole – secvențialitatea conținutului pusă într-o ordine firească.

Doru Șupeală – Consultant de marketing, business și inovație

  • Imaginația nu are un obiectiv; creativitatea este imaginație țintită
  • Creativitatea ”te aruncă” cât mai departe de locul în care ești.
  • Tehnici de gândire laterală – inversarea conceptelor, rolurilor, verbelor, atributelor; analogiile – preluarea rezolvării din situații similare din alt domeniu; contestarea presupozițiilor; suspendarea judecății; fracționarea și focalizarea pe părți.
  • Umorul atrage, vinde, convinge.
  • Inversarea presupunerilor – scrii toate afirmațiile despre cum va funcționa produsul și apoi le contrazici. Alegi câteva și le pui în practică.
  • Analogia cu lumi paralele – iei un produs/serviciu din altă industrie sau altă lume și forțezi analogiile dintre al tău și acela – apar idei, soluții.
  • Integrează aberația – unul oferă o soluție aberantă la problemă, iar ceilalți se străduiesc apoi să o facă fezabilă, adaptând-o.
  • Creativitatea vine din diversitate, imaginație și joc.
  • Progresul vine din schimbare, iar schimbarea are nevoie mereu de idei noi.
  • Originalitatea înseamnă cunoaștere multiplicată cu imaginație.
  • Viitorul nostru individual, profesional și personal, depinde de capacitatea noastră creativă și inovativă.

Astfel, am ajuns la capătul celor patru zile petrecute la Tabăra Fabrica de Idei, un loc unde cuvintele se transformă în experiențe, iar experiențele în amintiri ce rămân cu noi. Am învățat că, uneori, pentru a redescoperi esența creativității, este suficient să ne oprim din cursa noastră nebună și să ascultăm, să privim, să ne lăsăm inspirați de simplitatea și profunzimea unui loc unde timpul pare să aibă un ritm propriu. De regulă, al celui care-l privește.

Tabăra Fabrica de Idei 2024

Întorcându-mă la viața „reală”, am regăsit sentimentul de nostalgie al școlarului care nu vrea să mai plece, care refuză să dea drumul ideilor, oamenilor și timpului, să o ia din nou la goană. Îmi place să cred că fiecare din noi am plecat cu ceva și că luăm cu noi nu doar lecțiile învățate, ci și liniștea unui sat vindecător, amintirea zâmbetelor noastre reflectate în ochii celorlalți, conexiuni autentice și, mai presus de toate, convingerea că oriunde ne-am afla, explorarea, mirarea și umanitatea sunt surse inepuizabile de creștere și inspirație.

Până la următoarea noastră aventură împreună, să ne păstrăm curiozitatea și să ne hrănim spiritul cu tot ceea ce ne face mai buni – iar tot ce am învățat, să punem curajos în aplicare, spre ceea ce dorim să împlinim!

Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cel mai recent episod de podcast
Citește articole cu etichetele de mai jos

Alte articole similare

Micile gesturi de generozitate ne fac mai fericiți

Ai observat vreodată cum un mic gest de generozitate îți poate schimba complet starea? Și nu ne referim doar la bani sau acte de caritate. Generozitatea înseamnă să fii atent