Joburile false, practică șireată de a „motiva” angajații

Cât de departe ar merge o companie pentru a-și motiva angajații? Unii par să fi ales o strategie controversată: publicarea anunțurilor de angajare false pentru ca angajații să stea în alertă, să muncească mai mult și să-și pună pretențiile-n cui. Ce consecințe poate avea această practică?
imagine alb negru cu un bărbat care răsfoiește un ziar pe care pe prima pagină scris „joburi false” (fake jobs)

În dragoste și la job se pare că orice e permis – chiar și joburile care nu există, numite și joburi fantomă. Un sondaj recent arată că 40% din cele 650 de companii intervievate recunosc că au publicat anunțuri de angajare false pentru a manipula angajații. 

Aceste „joburi fantomă” sunt promovate pentru a crea un sentiment de concurență și nesiguranță în echipe și în mintea angajaților existenți. În felul ăsta, oamenii se simt obligați să muncească mai mult și să renunțe la pretențiile pe care le au privind condițiile de lucru ori salariul, pentru a-și păstra locul de muncă. Trei din zece firme au și în prezent astfel de anunțuri pe site-urile lor, fără intenția de a angaja în viitorul apropiat.

Dintre companiile care au recurs la această practică, majoritatea au publicat între unul și cinci anunțuri false, chiar dacă au, în același timp, și campanii de recrutare pentru joburi reale. Anunțurile cu joburi false acoperă toate nivelurile de expertiză, de la poziții de începători până la joburi de nivel executiv. De asemenea, o mare parte dintre companii i-au contactat pe unii dintre candidați și chiar au „regizat” un interviu de angajare.

Această practică este justificată moral de șapte din zece manageri, care cred că astfel își protejează afacerile și le fac reclamă gratuită sau mai ieftină. Pe lângă asta, consideră că e o modalitate bună de a îmbunătăți productivitatea și moralul angajaților martori la „continuă expansiune”. 

Experții avertizează că această strategie periculoasă nu face altceva decât să complice viața celor care își caută un loc de muncă și să distrugă reputația companiilor. În plus, această practică poate crea un climat bazat pe neîncredere, angajații devenind chiar din ce în ce mai suspicioși față de intențiile conducerii. 

Pe termen lung, efectele sunt serioase: scade motivația și loialitatea angajaților față de companie. În loc să stimuleze creativitatea și inovația, aceste strategii de manipulare creează un mediu de lucru toxic, în care angajații se simt mai degrabă prizonieri decât parteneri. 

Într-o lume în care transparența și etica devin din ce în ce mai importante, companiile care continuă să utilizeze „joburi fantomă” riscă nu doar să piardă talente valoroase, dar și să își submineze complet credibilitatea pe piață.

Înainte să aplici pentru un loc de muncă, verifică autenticitatea ofertelor de angajare, atât cât poți. Cercetează compania, citește recenzii ale foștilor angajați și asigură-te că anunțul este postat pe siteuri de încredere. Fii atent la semnele de avertizare, cum ar fi salariile neobișnuit de mari sau anunțurile care rămân active prea mult timp. Dacă ești contactat pentru un interviu care pare suspect, nu ezita să pui întrebări până te lămurești care-i situația.

***

Nu uita că ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare marți și joi la ora 10:20 la Radio România Cultural și la 07:20 la Radio Cluj.

Sursa foto: Freepik.

Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare

Legitimația de Cafea: Cum să fii prezent la birou fără să fii cu adevărat acolo

Imaginează-ți că îți începi ziua de muncă cu o vizită la birou: îți bei cafeaua, schimbi câteva vorbe cu colegii și apoi te faci nevăzut. Cam asta este esența trendului „legitimației de cafea” – practica prin care angajații își îndeplinesc obligațiile legate de prezența la birou date de șefi, dar petrec cât mai puțin timp posibil acolo. Altfel spus, o metodă creativă de a „fenta” obligativitatea întoarcerii la birou. Dar de ce se întâmplă asta?