Industria auto din România continuă să fie lovită de valuri de concedieri, iar una dintre cele mai recente companii afectate este Hella România, filiala locală a grupului german Hella, producător de componente auto, care a decis închiderea centrului din Iași, ce includea operațiuni de software, inginerie și suport.
În cadrul unei ședințe de tip townhall (o adunare generală în care toți angajații unei companii sunt convocați simultan pentru a primi informații importante de la conducere), desfășurată recent în Palas Campus, conducerea Hella România a anunțat că toți cei 79 de angajați ai centrului vor părăsi compania începând cu 31 august 2025. Este a doua închidere majoră operată de companie în România în mai puțin de un an, după ce, în 2024, a fost închis și biroul din Oradea.
Compensație de 4+1 salarii, „de la mine”, spune managerul
În cadrul întâlnirii, angajaților li s-a comunicat că vor primi o compensație financiară formată din două componente:
- „4 salarii din partea conducerii”, așa cum a formulat managerul GM într-un stil cel puțin discutabil: „de la mine”.
- Un salariu suplimentar, conform prevederilor din Contractul Colectiv de Muncă, dar doar pentru cei care au vechime în locație, ceea ce limitează această sumă la maximum un salariu, deoarece centrul din Iași e deschis de doar 2-3 ani.
Așadar, valoarea maximă pe care un angajat o va primi la plecare este de 5 salarii. „Ca să vă ajungă banii până la finalul anului”, a adăugat, cu o notă de ipocrizie, managerul.
Câțiva angajați din locația Hella Iași, afectați de această decizie, ne-au spus deja cum are loc procesul de disponibilizare:
Mărturie 1: „La townhall au fost prezenți și reprezentanți ai departamentului HR Hella Romania, dar totul a fost atât de insipid și steril încât făcea (mie, cel puțin) o mai mare plăcere să citesc decizia într-un e-mail de Vineri după-amiază decât să văd mutrele acre și nepăsătoare ale lor”.
Mărturie 2: „Eu lucrez la Hella, am primit toata organizatia email ca se inchide locatia cu pareri de rau, fiind o locatie deschisa relativ recent, cu precizarea ca vor fi sprijiniti angajatii si ajutati sa se reintegreze pe piata muncii. In mare, cam acesta a fost mesajul, daca am retinut corect.
Munca mea este de birou, nu in fabrica, in alt oras, dar evenimentele de tip town hall in care se anunta diverse sau prezinta povesti sunt ingrozitoare, reci, lipsite de umanitate si pline de minciuni impachetate sub forma de KPI, prezentari si intentia de a parea umani si empatici.
Participare obligatorie, nicidecum nu vine lumea de drag si de unita ce e.
Din pacate, umanitatea lipseste, iar in ultimele luni s-a vazut cat le pasa de oameni, indiferent ca sunt white sau blue collar.
Vremurile grele arata realitatea, situatia se va regla pe piata la un moment dat, iar oamenii nu uita cum au fost tratati. Si e pacat.
Am fost entuziasmata cand am inceput sa lucrez aici, acum aproape 3 ani.
Din pacate, acum sunt scarbita si imi doresc sa plec de ceva vreme. Semne au fost inca de la inceput, am vrut sa ii dau o sansa. “
Concedierile din industria auto continuă în lanț
Anunțul Hella vine într-un context deja tensionat pentru industria auto din România. În această lună, și Continental România a confirmat concedieri de amploare. Peste 850 de angajați urmează să fie trimiși acasă, atât din zona de software, cât și din producție.
Mai precis:
- 230 de persoane vor fi disponibilizate din divizia ContiTech – birourile OESL Timișoara.
- Alte 640 de concedieri vor afecta unitățile de producție din Timișoara, Sibiu, Iași și Carei.
Am scris pe larg despre situația de la Continental într-un articol separat, în care am adunat și mărturii ale angajaților și foștilor angajați care au semnalat schimbări majore în management și în climatul de lucru.
Ce urmează?
Nu există încă detalii oficiale despre pașii următori în procesul de concediere colectivă de la Hella. Este posibil ca negocierile și ofertele finale să difere, în funcție de vechimea în companie sau de nivelul de senioritate.
Dacă aveți informații din interiorul companiei legate de pachetele de compensare sau procesul de concediere, vă rugăm să ne scrieți în comentarii la acest articol sau mesaj privat. Vom păstra anonimatul tuturor celor care doresc acest lucru atunci când ne trimit informații.
Rămânem cu câteva întrebări pertinente: Câți dintre cei disponibilizați vor reuși să se reintegreze rapid pe piața muncii? Ce alte companii din industria auto se pregătesc să facă disponibilizări în 2025? Și, mai ales, te poți pregăti în vreun fel pentru aceste valuri de concedieri?
Rămâneți aproape. Vom actualiza articolul pe măsură ce apar noi informații.
Sursa foto cover: Ștefan Both, sediul Hella Ghiroda.
2 răspunsuri
Doru, tu cate compensatorii crezi ca ar trebui sa primeasca cei de la Hella si din ce bani?
Si alta intrebare: daca ajungi (sper sa nu) in aceasta situatie cu firma ta, cate compensatorii vor primii angajatii?
Servus, mulțumesc pentru întrebare. Discuția NU este despre numărul de salarii compensatorii, ci despre lucruri mult mai grave și complexe. Găsești azi două videouri pe care le fac, pe conturile mele de LinkedIn și Facebook, ai acolo toate răspunsurile.