Am creat Cluj People & Culture Society pentru a oferi un cadru în care oamenii se simt în siguranță pentru a-și discuta problemele din organizații și mai ales, pentru a încerca să găsească soluții realiste. Adunăm laolaltă profesioniști din departamentele People & Culture, Human Resources și Recruitment Marketing, manageri și lideri de business care își doresc să fie schimbarea, nu se mulțumesc doar s-o aștepte.
Pitch your year
În deschiderea evenimentului, participanții au fost invitați să împărtășească viziunile lor pentru anul 2024. Tavi, unul dintre participanți, și-ar dori să vadă mai mulți oameni ce se inspiră din poveștile pe care el și alți artiști le spun. El își amintea cum, în copilărie, visa să devină un supererou pentru a schimba lumea și cum această naivitate îi permite să creadă în continuare în puterea de a aduce schimbări pozitive.
„Să fii fericit este o alegere, să fii sursa fericirii este o șansă!”
Iulia Adam a vorbit despre transformarea sa personală: a pierdut în mod natural 60 de kilograme, iar această experiență i-a schimbat viața. Ea ne-a încurajat să găsim motivația necesară pentru a ne îndeplini propriile rezoluții și obiective, subliniind importanța perseverenței.
„Dacă eu am slăbit 60 de kg natural, și voi puteți două, trei, cinci, dacă chiar vreți.”
Iulia Adam.
Ultimul participant care a luat cuvântul în cadrul evenimentului a fost Andrei. Pentru că tehnologia a ajuns o parte importantă din viața noastră, uneori ne acaparează timpul, într-un mod total neproductiv. Pentru anul acesta, Andrei și-a propus să se concentreze pe igiena mentală și să acorde mai multă atenție oamenilor din viața sa. El dorește să se reconecteze cu cei din jurul său și să creeze amintiri valoroase.
„Mi-am propus să fiu mai conectat cu oamenii din jurul meu, să creez amintiri, să le împărtășesc.”
Strategia de resurse umane. La ce se referă?
Primul speaker al serii a fost Andrew Taylor. Cu o experiență vastă ca headhunter, consultant de management și director al TEE Executive MBA Cluj, Andrew a abordat importanța și înțelegerea strategiei HR în contextul afacerilor. El a evidențiat discrepanța dintre conceptul de HR strategic, pe care îl întâlnește în practică, și cel prezent în literatura de specialitate. Această diferență l-a motivat să dezvolte Talent Academy, un program destinat să ofere cadrul necesar pentru ca participanții să poată dezvolta strategii de HR autentice.
Andrew a explicat diferența fundamentală între strategie și planul în afaceri, unde strategia se concentrează pe crearea de valoare, în timp ce planul de afaceri se ocupă de executarea căutării și loializării acelei valori pentru organizație. O strategie HR autentică trebuie să susțină strategia de afaceri a companiei și să fie aliniată cu competențele de bază ale organizației.
„I’ve spent the last 27 years working with HR managers, mostly, but not entirely, in Romania, and I hear every day people talking about Strategic HR. But very rarely, did what I hear matched what I read when I looked at the literature on strategic HR.”
Cum creem valoare prin strategia de business?
Competențele de bază includ elemente pe care clienții le valorizează la un nivel superior față de competitori și care oferă acces la diverse piețe. Andrew a folosit exemplul Apple pentru a ilustra această idee, descriind compania nu doar ca o firmă de tehnologie, ci mai degrabă ca o afacere de design tech de succes, cu competențe cheie în ușurința utilizării și estetică.
”Hard HR is based upon the work of F. W. Taylor… people should be treated as units of production… Soft HR, on the other hand, is about the idea that people will perform better and deliver more if we treat them better.”
În continuare, ne-a ajutat să înțelegem diferența între HR-ul „hard”, bazat pe eficiență și productivitate maximă (exemplificat prin companii ca Amazon sau Ryanair), și HR-ul „soft”, care se concentrează pe creșterea performanței, prin umanizarea angajaților și prin investiții în aceștia. Majoritatea companiilor nu se încadrează exclusiv în una dintre aceste categorii, iar provocarea pentru managerii HR este de a găsi un echilibru adecvat între aceste două abordări, în funcție de strategia de afaceri.
Andrew a prezintat trei modalități de integrare a strategiei HR în strategia de afaceri:
- HR vertical integrat (care susține strategia de afaceri),
- HR orizontal integrat (necesar pentru a livra strategia de afaceri),
- Strategia de personal este chiar strategia de afaceri (în cazul companiilor mici cu focus pe design).
Pe lângă abordarea teoretică, Andrew ne-a îndemnat să cunoștem, în mod practic, strategia de afaceri și modul în care aceasta se aplică în cadrul unei organizații. Pentru a fi eficient, HR-ul trebuie să integreze diferite tactici, cum ar fi recrutarea, brandingul angajatorului și gestionarea performanței, într-o manieră concentrată asupra strategiei de afaceri și competențelor de bază ale organizației.
„Astăzi vreau să testez APC-ul: atenție, prezență și concentrare.”
Cel de-al doilea speaker al serii a fost Bob Rădulescu, unul dintre cei mai iubiți actori și lideri civici din Cluj. Bob a prezentat un discurs emoționant și sincer în care a testat alături de noi principiile pe care le predă în workshopurile sale de public speaking. După ce a discutat despre regulile actoriei și despre cum acestea se aplică în viața de zi cu zi, ne-a prezentat conceptul de bază: APC – atenție, prezență și concentrare (pe un scop anume). Fiecare interacțiune este importantă, fie că este vorba despre un feedback primit de la o persoană din public sau despre impactul pe care îl avem asupra celor din jur.
„Am venit în această seară să testez dacă ce predau în workshopurile de public speaking funcționează sau nu funcționează.”
Bob ne-a reaminit și de puterea pe care o au cuvintele și impactul lor asupra noastră. Cuvintele pot influența și schimba vieți – în bine sau în rău – iar fiecare om are o responsabilitate pe care trebuie să și-o asume.
De ce ne temem să vorbim în public?
Temerile noastre profunde sunt adesea legate de experiențele din copilărie care ne pot influența prestațiile în public. Teama de vorbit în public este adesea înrădăcinată în amintirile din copilărie în care suntem scoși la tablă și prinși nepregătiți.
„Cu toții murim de emoții și de teama de public speaking. Ne e teamă să ieșim în față, pentru că suntem copiii care am fost scoși la tablă. Suntem generația de tineri care am crescut în sistemul ăla. Nu vorbeai neîntrebat și când vorbeai, nu știai despre ce vorbești.”
În continuare, Bob abordează tema autenticității, pe care mulți dintre noi ne-am dori să o exersăm mai des, dar deseori poate nu avem curajul. Autenticitatea derivă din autocunoaștere și înțelegerea propriilor valori. Odată ce cineva își cunoaște și își asumă valorile, poate deveni un om complet, autentic și valoros. Pentru Bob soția sa a avut o extrem de mare influență în călătoria să spre un sine autentic:
„Devii autentic când știi cine ești. Știi ce ești. Știi cât și ce valorezi. Știi care ți e menirea? Știi care ți e rostul, rolul și ești atât de împăcat fie cu toate măștile, fie cu niciuna, încât ai autenticitatea.”
Un moment de interacțiune autentic
Un moment emoționant din cadrul evenimentului a fost cel de interacțiune, în care Bob ne-a invitat să oferim ce avem noi mai bun omului de lângă, fără a aștepta ceva în schimb:
„Vreau ca fiecare dintre voi să dați o stare de bine omului de lângă voi. Priviți-l așa cum v-ați dori să vă privească înapoi. Nu așteptați să primiți niciunul nimic în seara asta. Vă implor, nu vă stabiliți ca scop să primiți nimic. Vă rog să vă stabiliți ca scop să dați celui de lângă voi ce aveți voi mai bun în suflet.”
Din păcate nu am putut cuprinde emoțiile din sală în cuvinte, dar acest exercițiu ne-a făcut pe mulți dintre noi să uităm de griji și de stres, să ne bucurăm de momentul prezent și ne-a amintit cât de important este să fim alături de oamenii de lângă noi, necondiționat.
Într-o notă la fel de optimistă, prezentarea a continuat cu un subiect interesant: descoperirea valorilor personale. Bob a pus accentul pe importanța libertății și a autenticității în viață; prin natura meseriei sale de actor, a învățat să fie un executant, dar și un om liber, libertatea devenind valoarea sa de căpătâi.
„Libertatea de a fi, de a gândi, de a exista, de a face ce vreau eu… Libertatea e valoare de căpătâi la mine.”
Experiența sa în actorie și în viața personală i-au permis să prețuiască și să exerseze libertatea în fiecare zi. Bob ne-a îndemnat să ne descoperim propriile valori, să fim autentici și să trăim în conformitate cu aceste valori. Înțelegerea și respectarea valorilor personale și ale celor din jur sunt esențiale pentru o viață împlinită și autentică – atât individual, cât și în cuplu.
„O relație rezistă atunci când fiecare cunoaște și respectă valorile celuilalt. Și ia sfârșit atunci când valorile ori nu sunt cunoscute, ori sunt ignorate și călcate în picioare cu bună știință de către parteneri.”
Cât de important este să cunoști valorile angajaților?
„Tu dai 1000 de lei în plus la salariu să lucreze și tura de noapte. Dacă ai ști că timpul lui cu familia e cel mai important, ai știi că nu cu banii îl cumperi.”
Bob ne-a amintit cât de important este să înțelegem și să respectăm valorile oamenilor din jurul nostru, mai ales în contextul profesional: „Asigură-te că știi pentru ce trăiește omul ăla. Că în funcție de asta știi cum te raportezi la el.”
Pulsul post event
Am încheiat seara cu un sentiment profund de conexiune umană și empatie. Un pic diferită de ediția anterioară în care ne-am axat prioritar pe împărtășirea de noi informații din sfera profesională, această ediție a fost marcată de interacțiuni autentice, experiențe personale și momente de sinceritate. Iar cuvintele lui Bob Rădulescu au rezonat cu mulți dintre noi:
„Când începi să-ți cunoști valorile, te uiți la tine în oglindă și vezi pe altcineva. Vezi adevăratul om care ești. Știi pe ce fundație ești construit și știi cât poți să duci. Și atunci primul lucru pe care trebuie să îl afli despre tine sunt valorile. Ajută-l și pe cel de lângă tine, că poate el nu le știe.”
Această ediție ne-a reamintit puterea dialogului onest și a importanței de a asculta cu empatie, nu doar prin prisma rațiunii. În final, Bob ne-a îndemnat să găsim o idee din toate cele prezentate de invitați pe scenă și să o ducem cu noi acasă. Ca pe o sămânță, pe care să o sădim apoi în acțiunile noastre.
Pentru că știți, nimic nu are putere mai mare decât cuvântul.
***
Cu ocazia fiecărui nou eveniment pe care îl realizăm, încurajăm donațiile pentru o cauză care vorbește frumos despre educație, bun simț și accesibilitate. Datorită valorilor pe care le împărtășim, am ales să sprijinim Booktruck – biblioteca mobilă care duce lectura direct în locurile cele mai greu accesibile, în sate izolate și fără biblioteci, unde copiii au acum șansa să descopere și să se îndrăgostească de cărți. Cu o donație de 5000 euro, comunitatea SPOR adoptă un sat și face posibil ca Booktruck să aibă resursele necesare pentru a merge acolo lună de lună, timp de un an de zile, să le ducă cărți copiilor dintr-o anumită comună.
Donează și tu, aici.
***
Pentru a vă putea oferi acest eveniment așa cum am făcut-o, în sprijinul nostru au venit cu bucurie: Blankfactor, Cluj Business Campus, Devnest, RebelDot, Hosterion, Cloudflight, Iron Mountain, Tata Vlad, Allu, Fornetti, Produse Moldovenești, Sorin Dandu, Bianca Maghear și QBD advertising.
Evenimentul este organizat de SPOR – Școala pentru Oameni Responsabili și a fost prezentat de Doru Șupeală și Ioana-Cristina Szabo.