Ce pierdem cu adevărat când un copil renunță la școală?

Știai că, anual, în România, aproximativ 23.000 de elevi renunță la școală? E un număr imens, iar în spatele fiecărei cifre se află un tânăr cu vise frânte, cu provocări imense și o poveste complicată. Pentru unii, decizia de a părăsi școala vine din cauze extrem de obiective: sărăcia, lipsa accesului la resurse educaționale, sau nevoia de a contribui financiar în familie. Pentru alții, poate fi lipsa de sprijin, de motivație sau un sistem educațional care nu reușește să fie relevant și incluziv.

Abandonul școlar nu înseamnă doar oportunități pierdute pentru acești tineri, ci și un cerc vicios al sărăciei și inegalităților sociale. Consecințele se resimt nu doar în buzunarul celor care părăsesc sistemul educațional, ci și în societatea în ansamblu: o forță de muncă mai puțin calificată, un potențial creativ neexplorat și, da, un impact economic deloc neglijabil.

Un tânăr care renunță la școală are câștiguri medii pe parcursul vieții de 353.736 de euro, cu aproape 190.000 de euro mai puțin decât un absolvent de liceu. Dar să nu uităm că problema reală nu e că „țara pierde bani”. Problema e că pierdem oameni: tineri care ar fi putut deveni profesioniști talentați, lideri comunitari sau pur și simplu oameni împliniți, dacă ar fi avut acces la educația de care aveau nevoie.

La nivel național, acest fenomen ne afectează pe fiecare dintre noi. Pe de o parte, pierdem o forță de muncă calificată și capabilă să contribuie la creșterea economică. Pe de altă parte, veniturile fiscale scad, iar România se confruntă cu dificultăți economice pe termen lung. Un raport recent arată că, între 2013 și 2021, costul abandonului școlar pentru economie a fost de aproximativ 15,7 miliarde de euro, ceea ce reprezintă circa 5,23% din PIB. Este o povară pe care o vom resimți cu toții. Dar nu e doar despre bani: e despre vieți care ar putea fi altfel, dacă li s-ar oferi sprijinul necesar.

E clar că trebuie să schimbăm ceva. Soluțiile există și sunt la îndemână. Experții sugerează programe de sprijin financiar pentru familiile defavorizate, investiții în consilierea educațională și reforme curriculare care să facă școala mai atractivă și mai relevantă. De asemenea, trebuie să investim în educația continuă a adulților. În 2020, doar 1% dintre românii cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani participau la programe de formare sau educație, față de 6,7% în 2023. Este un pas înainte, dar mai avem mult de muncit pentru a schimba cu adevărat lucrurile. 

Elisabeta Moraru, membru al Consiliului Director al AmCham România (Camera de Comerț Americană în România) subliniază un lucru important: „Dincolo de statistici și analize, există o poveste umană – de potențial neîmplinit și oportunități ratate. Fiecare tânăr care părăsește școala este o poveste pe care avem datoria să o rescriem.”

Distribuie articolul

Scris de

  • Andreea Popescu

    Cu o experiență diversificată în copywriting, account management și organizare de evenimente, Andreea îmbrățișează proiectele complexe și situațiile neprevăzute, într-un mod strategic, umoristic și entuziast. Are o personalitate plină de energie, abordează viața într-o manieră optimistă și îi place să creeze conexiuni autentice cu oamenii din jurul ei.

    Articole publicate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cel mai recent episod de podcast
Citește articole cu etichetele de mai jos

Alte articole similare

Imaginea surprinde un moment emoționant între o mamă și un copil care se îmbrățișează, în timp ce se despart în fața unei școli din România. În fundal, se observă cele două intrări distincte ale școlii, una pentru "PROFESORI" și una pentru "ELEVI", evidențiind atât separarea emoțională, cât și fizică, în contextul școlar.
Trebuie să (re)învățăm ce este serviciul public

Care este rolul serviciului public? Exemplificăm modul eronat în care este acesta înțeles în România, pornind de la solicitarea pe care organizațiile de elevi din România au făcut-o Ministerului Educației,