hacking work logo svg white with orange

Primele românilor de Crăciun în 2023: de la dezastru la sublim

Spune-mi cum ți-e bonusul, ca să-ți spun ce șef ai. Pentru mulți români, realitatea bonusului de sărbători se bate cap în cap cu așteptările. Îți dezvăluim câteva povești incredibile, relatate chiar de angajați.
primele românilor

„Voi ce bonusuri sau beneficii primiți de sărbători?”. Aceasta este întrebarea care a primit aproape 1000 de răspunsuri pe Reddit și de la care am pornit și o cercetare între cei care urmăresc proiectul Hacking Work.

De la sarcasm și dezamăgire la recunoștință și apreciere, spectrul răspunsurilor este larg și justificat. Este evident că, în timp ce unii angajatori înțeleg și valorizează contribuția angajaților lor, alții par să fie detașați de realitățile și nevoile echipelor lor. Unii sunt lideri, unii sunt scârBOSSi. Iar bulele în care trăim sunt foarte diferite, poveștile și situațiile personale fiind și ele foarte diverse.

Finalul de an este un moment în care mulți angajați așteaptă cu interes să vadă cum vor fi răsplătiți de angajatori pentru un an de muncă și efort. Este un moment în care generozitatea și aprecierea pot face diferența în moralul și loialitatea angajaților. Răspunsurile date de angajații români pe forumul Reddit variază de la cele extrem de negative la cele surprinzător de pozitive. Acestea oferă o imagine realistă și adesea contrastantă a modului în care angajatorii din România își tratează angajații în această perioadă.

Pe de o parte, avem companii care recunosc și răsplătesc eforturile oamenilor, în timp ce, pe de altă parte, există organizații unde aprecierea pare să lipsească cu desăvârșire. Și desigur, companii care își permit să traducă aprecierea în beneficii tangibile mai mult decât altele. Această discrepanță nu doar că reflectă culturile organizaționale foarte diferite, dar subliniază și o posibilă ruptură între așteptările angajaților și realitățile din mediul lor de lucru.

Ce au răspuns românii la întrebarea „Voi ce bonusuri sau beneficii primiți de sărbători?”

În principiu, comentariile respondenților pot fi împărțite în trei mari categorii. În prima categorie se regăsesc vocile dezamăgite, citez: „am primit ciuciu”, „Am primit o ruletă.” „Absolut nimic. Primesc liber în 25, o zi din concediul meu.”.

În mijlocul nemulțumirii, există o categorie de angajați care privește situația cu un realism sumbru și periculos, mulțumindu-se cu puțin sau deloc. Cineva scrie: „Nu m-au dat afară și nici nu mi-au tăiat din salariu.”  Iar altcineva afirmă: „În vremurile astea trebuie să ne facem cruce să păstrăm ce avem, fără figuri și fițe.”.

La cealaltă extremă, există și povești de succes, unde angajații simt că munca lor este cu adevărat apreciată. Cei mai mulți au primit bonusuri în bani, iar sumele variază între 300 de lei și 1500 de euro. În contrast puternic cu primele răspunsuri, aceste experiențe pozitive arată că generozitatea și recunoașterea în lumea angajatorilor nu sunt doar mituri – chiar dacă par a se manifesta doar în zone mici și rare de lumină.

Excepțiile din vârf, dovada că meritocrația nu e un concept abstract

În mijlocul acestor realități contrastante, există și excepții care se evidențiază prin beneficii și cadouri colosale. Aceste povești sunt o dovadă clară că, pentru unii, meritocrația și recunoașterea muncii depuse nu sunt doar niște concepte abstracte.

Cineva zice că a primit două salarii nete și un extra 15% din ținta de performanță financiară personală, un cuantum total de aproximativ 10.000 euro. Persoana menționează că nu are poziție de management. Altcineva menționează că a primit un bonus de 11000 de lei net și o mărire salarială de 9% începând de anul viitor.

Indiferent că le citim cu milă, recunoștință, mândrie ori stupefacție, aceste comentarii ne arată încă o dată diversitatea peisajului muncii și a modului în care angajații din diferite sectoare și companii trăiesc, muncesc și sunt tratați. 

Poveștile de succes și generozitatea remarcabilă a unor angajatori sunt exemple de urmat și speranțe pentru viitor. Pe de altă parte, răspunsurile negative și pline de ironie sunt un apel la schimbare și la mai multă empatie și omenie în lumea organizațiilor.

În final, aceste comentarii ne reamintesc că, în spatele cifrelor și profiturilor, stau oameni reali, cu așteptări și speranțe, care merită recunoaștere și respect. Ori măcar onestitate și niște zile liniștite, de Sărbători.

Imagine articol generată cu Dall-e.

***

Acest articol vă este oferit de Blankfactor, lider global în inovație digitală pentru fintech-uri și procesatori de plăți.

Companie americană cu prezență globală, Blankfactor își construiește o echipă puternică de inginerie software în România, având birouri în București, Cluj și Brașov și colaborând cu profesioniști de top din întreaga țară.

Blankfactor
Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare

6 Mituri despre cum lucrează fiecare generaţie. Cum ne adaptăm să lucrăm eficient?

Cu siguranță ai auzit și tu măcar o dată că angajații mai în vârstă (adică Baby Boomers și o parte din Generația X) nu se împacă cu tehnologia. Ori că tinerii din ziua de azi (Zeții și o parte dintre Mileniali) sunt leneși și nu le pasă de muncă.
Însă câte dintre aceste idei populare sunt cu adevărat reale? Și câte sunt doar stereotipuri care ne afectează jobul, relațiile cu colegii, ba chiar și organizațiile?