hacking work logo svg white with orange

Încrederea: atributul esențial al angajatului ideal, dar și fundamentul performanței oricărei echipe.

Un angajat ideal deține o trăsătură adesea trecută cu vederea, dar esențială pentru succes. Descoperă care este aceasta și cum redefinește ea dinamica profesională
Încrederea-atributul esențial-al-angajatului-ideal-dar-și-fundamentul-performanței-oricărei-echipe

Care crezi că este cea mai valoroasă trăsătură pe care o caută un lider la angajații săi? Experiența? Inteligența? Abilitățile tehnice? Sau poate creativitatea? Toate acestea sunt prețioase și relevante, dar există ceva și mai important. Conform lui Ranjay Gulati, profesor la Harvard Business School, faptul că sunt de încredere este atributul esențial care îi face pe angajații valoroși să iasă în evidență.

Vorbim despre încredere și contribuția strategică a încrederii la obținerea performanței, în orice echipă. Să fii un om de încredere. Să îi convingi pe ceilalți că pot conta pe tine, în orice împrejurare. Pare logic. Dar oare ce înseamnă treaba asta?

Ce este încrederea? 

Deși pare la mintea cocoșului ce este încrederea, vorbim despre două tipuri de încredere la locul de muncă – încrederea bazată pe caracterul individului  – „am încredere în caracterul tău că vei face ceea ce spui” și încrederea bazată pe competențele sale – „am încredere că ai abilitățile necesare pentru a găsi soluții”.

Trebuie să știm însă că încrederea este un drum cu două sensuri, fiindcă de încredere au nevoie nu doar angajații, ci și șefii. Cu alte cuvinte, atunci când există un sentiment de încredere, de el beneficiază atât șefii, cât și angajații, relația dintre cele două părți fiind mai armonioasă dacă încrederea este reciprocă.

Ce spun studiile?

Potrivit Barometrului Edelman privind Încrederea pentru anul 2024 – un sondaj realizat pe 32.000 de persoane din 28 de țări – categoria „Angajatorul meu” se bucură de cea mai mare încredere – 79% – comparativ cu mediul de afaceri în general (63%), organizațiile neguvernamentale (59%), guvern (51%) și mass-media (50%). Mai mult, cei mai mulți angajați din lume au încredere mai mare în „Șefii lor”, decât în cetățenii țării în care locuiesc sau în vecinii lor. 

Captura de ecran din 2024 02 28 la 11.21.13 - Hacking Work

Aceste date confirmă faptul că încrederea este calitatea pe care sunt construite toate relațiile profesionale și motivul pentru care acestea produc rezultate și performanță. Încrederea este o componentă fundamentală a unui mediu de lucru sănătos și propice dezvoltării personale, dar și creșterii durabile a unui business.

Uite un exemplu cu care m-am întâlnit recent. Lucram cu o echipă de proiect și, deși toți erau profesioniști de top, proiectul stagna. De ce? Pentru că managerul de proiect nu avea încredere în echipa lui. Încrederea nu este doar despre a crede că oamenii își vor face treaba bine. Este despre a le oferi autonomie și încredere, adică a le da spațiu să respire, să inoveze și să ia inițiative. 

Încrederea este despre a construi un mediu în care greșelile neintenționate sunt văzute ca oportunități de învățare și de descoperire a unor informații noi, nu ca motive de pedeapsă. Lipsa încrederii poate duce la un mediu de lucru toxic, în care zvonurile și neîncrederea subminează obiectivele companiei, la proiecte care stagnează și la un moral scăzut al angajaților. 

Dar oare cum se câștigă încrederea la locul de muncă?
Am pregătit cinci idei majore extrase din cercetări academice recente. 

  1. Empatia face minuni într-o echipă: Să zicem că un coleg pare supărat. Dacă îi spui simplu: „Hei, pari cam necăjit azi”, nu doar că îl faci să se simtă ascultat, dar și ceilalți colegi te vor percepe ca pe un coleg atent, de încredere. Se pare că recunoașterea emoțiilor altora este percepută ca un act care necesită efort. Este ușor să ignori un coleg care pare supărat, dar atunci când recunoști în mod voluntar și proactiv suferința unui coleg practic comunici faptul că îți pasă suficient de mult încât să investești timp și energie pentru relația dintre voi.  
  2. Este mai eficient să recunoști emoțiile negative, decât pe cele pozitive: Are un impact mai mare să spui cuiva trist „Pari supărat, se întâmplă ceva?” decât să-i transmiți unui coleg vesel „Pari fericit azi.”. Atenția pe care o acorzi emoțiilor negative necesită mai mult timp și mai mult efort. Dar este percepută ca fiind mai profundă și arată că îți pasă cu adevărat. Prin urmare, oamenii sunt mai dispuși să aibă încredere în tine dacă ești alături de ei mai ales când le este mai rău, nu când le este foarte bine. 
  1. Pune accentul pe emoții, nu pe situații: Oamenii apreciază mai mult când le recunoști direct emoțiile („Pari supărat”) decât atunci când spui ceva despre situație („Pare că ședința a mers prost”). În acest mod validăm trăirile interne ale colegului, făcându-l să se simtă văzut și înțeles.
  1. Observă reușitele și talentul celorlalți. Poți genera încredere prin aprecierea muncii unui coleg. Când îi lauzi sincer și constant metodele și rezultatele, îl convingi că ești un aliat, nu o amenințare. 
  1. Vulnerabilitatea nu este o slăbiciune, ci un mare atu. Mai ales când vine vorba despre manager, un anumit gen de vulnerabilitate îți poate spori încrederea: recunoașterea unei greșeli pe care ai făcut-o și prezentarea modului în care te gândești să acționezi pe viitor produc puncte majore de încredere între voi

Așadar, este important să fii un om de încredere și să ai mare grijă cu încrederea, pentru că este fragilă: se câștigă greu, dar se pierde foarte ușor. Mulți angajați se concentrează pe competențe și încrederea bazată pe pricepere și neglijează încrederea bazată pe caracter și comportament, deși este nevoie de ambele pentru a performa. 

Ca să generezi încredere trebuie să fii nu doar priceput profesional, ci și empatic și transparent în interacțiunile cu ceilalți, să îi faci pe oameni să se simtă văzuți, auziți și respectați. Încrederea este condiția esențială pentru ca o echipă să funcționeze bine, pe termen lung. Iar pentru asta trebuie nu doar să fim foarte buni la ceea ce facem, ci și să fim buni, unii cu ceilalți. 

Să ținem minte acest lucru: sa fim buni nu doar în profesie, ci și cu cei din jur: așa le vom câștiga încrederea și apoi vom câștiga, împreună, toate meciurile și competițiile din viața profesională. 

Imagine: jcomp on Freepik

***

Acest articol vă este oferit de Blankfactor, lider global în inovație digitală pentru fintech-uri și procesatori de plăți.

Companie americană cu prezență globală, Blankfactor își construiește o echipă puternică de inginerie software în România, având birouri în București, Cluj și Brașov și colaborând cu profesioniști de top din întreaga țară.

Blankfactor
Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare

Bunăstarea angajaților e o necesitate, nu o opțiune

Când a fost ultima dată când te-ai simțit cu adevărat fericit și împlinit într-o zi de luni dimineața, în drum spre muncă? Dacă răspunsul este ”niciodată”, poate nu te afli în locul potrivit. Sau poate că managerul tău nu știe încă să aibă grijă de nevoile și dorințele echipei sale. Așa că poate ar fi bine să-i trimiți acest articol.

Ce ne împiedică să fim eficienți?

Ce ne împiedică să fim eficienți și ce putem face să fim mai buni?

Neoficial, se pare că am trecut la programul de lucru de patru zile pe săptămână, doar că nu așa cum ne-am dori. Cei mai mulți dintre noi pierdem 11 ore săptămânal pe nimicuri care doar ne „fură” timpul, spun studiile. Care sunt activitățile și lucrurile care ne țin pe loc și ce putem face, atât ca angajați, cât și ca lideri, pentru a scăpa de ele?