Cum generezi idei originale și le transformi în realitate? 6 sfaturi de la Adam Grant

Cum poți deosebi o idee bună de una proastă și cum poți genera idei inedite? Ajunge să fii nonconformist ca să fii original? Se pare că marii originali ai lumii au mai multe idei proaste decât ceilalți, din simplul fapt că generează un volum mai mare de idei, iar în felul ăsta dau peste cele mai bune, spune Adam Grant, unul dintre cei mai respectați cercetători din domeniul afacerilor și economiei.
idei originale_Adam Grant

Noutate + utilitate = originalitate

O mare parte din creativitate vine din ceea ce Karl Weick obișnuia să numească „a pune lucruri vechi în combinații noi și lucruri noi în combinații vechi”. Déjà vu este atunci când întâlnim ceva nou, dar avem senzația că l-am mai văzut. Vuja dé înseamnă că ai în față ceva familiar și reușești să-l privești cu alți ochi. 

Imaginează-ți că aștepți la coadă să iei un taxi. De câte ori crezi că s-a întâmplat asta până când o persoană a observat că toate mașinile care treceau aveau locuri libere? Așa a început Uber. Multe dintre inovațiile pe care le vedem în lume sunt pur și simplu reinterpretări creative ale unor idei vechi. Este vorba despre a te întreba: „Ce cred oamenii că este adevărat despre acest lucru și când ar putea fi adevărat contrariul?”.

Să fii original nu înseamnă să faci doar lucruri noi, ci și utile. Nu poți fi doar ciudat și nonconformist. Trebuie să identifici acel ceva a cărui calitate este recunoscută și de alți oameni. Să fii original înseamnă să vii cu idei despre cum poate deveni lumea mai bună și să ai curajul să acționezi și să le pui în aplicare. Originalitatea și creativitatea țin mai mult de interese variate decât de idei nebunești, crede Adam Grant.

citat idei adam grant - Hacking Work
Sursa: Libquotes

„Totul a început cu o idee proastă.”

Una dintre cele mai cunoscute și bune cărți scrise de Adam Grant este Originalii. Nonconformiștii care fac lumea să progreseze. Dar știai că această carte are la bază o idee proastă, ori cel puțin neinspirată? Unul dintre studenții lui Grant l-a întrebat dacă ar fi interesat să investească într-un start-up pe care plănuia să-l înființeze împreună cu alți studenți. Adam a aruncat o privire asupra propunerii și a refuzat, gândindu-se că va fi un eșec total.

Tinerii voiau să vândă ochelari online. „Dacă încerci să vinzi ochelari trebuie să știi ce nevoi au clienții tăi – cum va funcționa asta online?”, s-a întrebat Grant. Pe lângă asta, tinerii nu erau prea implicați în proiect, în loc să se dedice înființării start-upului în vacanța de vară, trei dintre cei patru studenți au decis să facă practică. Le-a luat șase luni să se decidă asupra unui nume.

Contrar așteptărilor, start-upul lor – Warby Parker – a avut un succes incredibil. Astăzi, compania este evaluată la peste un miliard de dolari.

Ce a învățat Grant din această eroare de gândire? „Atunci când ratezi o astfel de oportunitate, începi să te întrebi: Unde naiba am greșit? Așa a apărut Originalii. Am vrut să găsesc modalități mai bune de recunoaștere a ideilor bune. Și cum reușesc oamenii nu doar să vină cu idei noi, ci și să acționeze în acea direcție.”

Lasă ușa deschisă noilor idei, fără să rămâi în urmă

Când vine vorba de idei bune, amânarea poate fi benefică. Un experiment realizat de Grant confirmă acest lucru: un grup a primit o sarcină creativă pe care trebuia să o rezolve imediat, iar celuilalt grup i s-a permis să se joace Minesweeper înainte de a începe să o rezolve. Cei care s-au jucat mai întâi au avut rezultate semnificativ mai bune.

Disclaimer: nu se aplică tipului de procrastinare în care aștepți până în ultimul moment înainte de a începe ceva. Atunci ești în modul de supraviețuire și nu ai cum să ai cele mai bune idei. Trucul este să începi repede, dar să lași ușa deschisă pentru idei noi cât mai mult timp posibil, fără să pierzi startul. Studenții au avut nevoie de atât de mult timp pentru a găsi un nume pentru Warby Parker deoarece au respins idee după idee până când au găsit-o pe cea potrivită.

Probabil te întrebi: Dar nu mai bine găsesc repede o idee bună decât să tot sap, înainte de a alege una dintre sute? Răspunsul e NU. Cel mai bun mod de a veni cu o idee originală este de a genera un volum cât mai mare de opțiuni. Majoritatea oamenilor se opresc din brainstorming după o oră și sunt mulțumiți cu cele 20 de idei adunate. Dar, în realitate, e nevoie de aproximativ 200 de idei înainte de a ajunge la limitele originalității tale. Ai nevoie de o căpiță de fân cât mai mare dacă vrei să găsești ace bune în ea.

6 idei care să te ajute să gândești creativ și original

Extrase din cartea „Originalii” scrisă de Adam Grant, sfaturile de mai jos te vor ajuta să fii original și să ai idei curajoase:

1. Pune la îndoială obișnuitul

„Pentru a folosi Firefox sau Chrome ori alt browser decât cele implicite (Internet Explorer de exemplu), trebuie să descarci un alt browser. În loc să accepți varianta implicită, devii proactiv și cauți o opțiune care ar putea fi mai bună. Iar acest act de inițiativă, oricât de mic, este o fereastră către gândire creativă, în afara cutiei.”, spune Grant. Ține minte: indiferent cine ești și ce rol ai, ai potențialul de a gândi creativ.

2. Cantitatea duce la calitate

„Pentru a genera o mână de capodopere, Mozart a compus peste 600 de piese, Beethoven 650, iar Bach a scris peste o mie.”

Altfel spus, cu cât generezi mai multe idei, cu atât crește probabilitatea de a da peste o comoară. În loc să aștepți să-ți vină ideea perfectă, încearcă să vii cu un număr mare de idei, chiar dacă par prostești sau irelevante. Această practică îți va stimula creativitatea și originalitatea.

3. Comunică deschis și cere feedback din partea angajaților și clienților

„Argumentează ca și cum ai avea dreptate și ascultă ca și cum te-ai înșela”.

Atunci când evaluezi ideile, este esențial să obții informații de la publicul țintă deoarece adesea este cel mai de încredere predictor al succesului unei idei. Nu-ți fie teamă să împărtășești ideile cu angajații și clienții și să te adaptezi în funcție de feedbackul lor.

4. Urgența stârnește creativitate

„Atunci când suntem hotărâți să atingem un obiectiv, diferența dintre locul în care ne aflăm și locul în care ne dorim să fim este scânteia care aprinde focul.”

Un sentiment de urgență ne poate motiva să dezvoltăm soluții creative. Atunci când ne simțim presați de timp, suntem mai predispuși să gândim în afara cutiei și să venim cu idei inovatoare. Prin crearea unor termene limită artificiale sau prin impunerea unor constrângeri, îți poți stimula gândirea creativă.

5. Procrastinarea poate fi o resursă creativă

Lasă-ți ideile la marinat, în minte. Adam Grant ne propune amânarea strategică, o practică benefică procesului creativ. Așa vom putea identifica noi perspective sau conexiuni pe care altfel nu le-am fi descoperit. În loc să te simți vinovat că procrastinezi, încearcă să folosești asta ca pe o oportunitate de reflecție și inspirație. 

„Să fii original nu presupune să fii primul. Înseamnă doar să fii diferit și mai bun.”

6. Teama de eșec împiedică originalitatea

Frica de eșec ne împiedică să ne urmăm ideile inovatoare, pe care unii poate le-ar numi nebunești. Dar ce-ar fi să ne reformulăm perspectiva asupra eșecului? În loc să-l vedem ca pe un defect personal, să-l privim ca pe o oportunitate de a învăța și de a ne îmbunătăți. Înconjoară-te de oameni care te sprijină și amintește-ți că până și cei mai de succes inovatori au avut parte de eșecuri.

Multe dintre ideile curajoase au în spate pe cineva care a spus: „Modul în care am rezolvat problema până acum este complet greșit”. Și care apoi o ia pe alt drum, nebătătorit – în ciuda tuturor obstacolelor. Fii tu acea persoană.


Adam Grant este profesor, psiholog organizațional și autor a șase cărți cotate bestselleruri New York Times, vândute în milioane de exemplare. Este unul dintre cei mai respectați și influenți cercetători din domeniul afacerilor și economiei din lume, primind numeroase premii pentru realizările academice remarcabile.


Vii cu noi să învățăm și LIVE?

Adam Grant va fi prezent anul acesta în România la Brand Minds. Și pentru că faci parte din comunitatea noastră, facem cinste cu o parte din bilet. Tot ce trebuie să faci e să intri pe site, să adaugi în coș numărul de bilete dorit și să nu uiți să copiezi codul de discount HW12 în căsuța dedicată.

Brand Minds 2024

Ne vedem pe 24 și 25 septembrie la București, pregătiți să respirăm același aer și să învățăm direct de la cei mai mari gânditori și inovatori contemporani! 😊

Sursa imagine copertă: Freepik.

Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare