Efectul muncii la distanță asupra bunelor maniere profesionale

Explorăm modul în care munca la distanță a estompat granițele bunelor maniere la locul de muncă. De la vestimentație neconformă la e-mailuri informal scrise, descoperim nevoia cursurilor de etichetă în mediul de lucru post-pandemic.
Efectul muncii la distanță asupra bunelor maniere profesionale

Ai colegi care vin la birou în șlapi, tricouri transparente sau decoltate, pantaloni scurți sau în trening, deși aveți frecvente întâlniri cu clienții și partenerii și nu aceasta este eticheta agreată pentru spațiul vostru de lucru? Te-a surprins modul neprofesionist în care a fost scris un e-mail oficial de către un coleg? Te deranjează faptul că șeful tău nu te privește în ochi când discută cu tine? 

Toate aceste întrebări reflectă realitatea unui nou peisaj în companii, unde liniile dintre profesionalism și comportamentul informal par să se fi estompat. Munca extrem de relaxată de acasă a devenit noua normalitate pentru mulți dintre noi, iar zilele în care muncim de la birou aduc deseori cu ele situații neașteptate – de la încălcări șocante de cod vestimentar până la dispariția unor elemente fundamentale pentru arta și eticheta conversației la nivel profesional. Azi vorbim despre nevoia de a redescoperi sau redefini bunele maniere profesionale, după pandemie.

60% dintre companii oferă în 2024 cursuri de etichetă pentru angajați

Potrivit unui sondaj efectuat pe un eșantion de peste 1500 de manageri din lume, 6 din 10 companii vor oferi în anul 2024 cursuri de etichetă la birou pentru toți angajații lor. Cursurile sunt menite să acopere o gamă variată de abilități sociale și profesionale, de la purtarea unor conversații politicoase, adoptarea unui stil de îmbrăcăminte adecvat, scrierea de emailuri într-un mod profesionist, acceptarea criticilor constructive și menținerea contactului vizual în cadrul unui dialog, până la alegerea momentelor potrivite pentru pauzele de masă​​.

Captura de ecran din 2024 03 12 la 07.53.50 - Hacking Work

Hai să aducem în discuție câteva exemple din viața reală, care să ilustreze nevoia acestor cursuri. Să ne imaginăm că Ionel, angajat de curând, vine la birou în pantaloni scurți și șlapi, ca și cum ar lucra de acasă, și inițiază zgomotos discuții despre ultimul maraton de seriale pe care l-a văzut, în timp ce colegii săi încearcă să se concentreze pe deadline-uri strânse. Sau să ne gândim la Ana, care, încercând să fie amabilă, trimite un email plin de emoji partenerilor de afaceri, nerealizând că acest lucru poate fi perceput ca lipsă de seriozitate, maturitate sau profesionalism.

Situațiile acestea, deși amuzante la prima vedere, subliniază un decalaj important între standardele mediului de lucru de la biroul tradițional și noile obiceiuri formate în perioada muncii de la distanță. Este evident că pandemia a schimbat regulile jocului și a produs o confuzie între ce este acceptat în comportamentul profesional și ce nu se potrivește cu eticheta muncii, iar acest aspect determină companiile să ia măsuri pentru a readuce în prim plan bunele maniere la locul de muncă.

Încă din 2023, The Wall Street Journal titra: „Noii absolvenți nu știu să se comporte la birou”. Articolul constata că angajații care au urmat facultatea online și internshipuri la distanță ar avea nevoie să își îmbunătățească competențele soft – de la modul de redactare al unui e-mail până la conversația din lift și ținuta adecvată la locul de muncă. 

Spre exemplu, gigantul din consultanță KPMG oferă noilor angajați cursuri introductive despre modul în care să poarte un dialog față în față cu un coleg sau un client, sfaturi privind nivelul adecvat de contact vizual sau pauzele dintr-o conversație. În același timp, competitorii Deloitte și PricewaterhouseCoopers oferă, de asemenea, traininguri similare încă de la începutul anului trecut.

Cursurile de etichetă la birou sunt o modalitate de a remedia aceste neajunsuri, dar și o oportunitate de a construi un mediu de lucru mai plăcut, respectuos și eficient. Ele reprezintă un pas spre redescoperirea unui echilibru între flexibilitatea adusă de munca remote și rigorile necesare într-un spațiu profesionist împărtășit cu alți colegi.

În fine, această inițiativă nu este doar despre a învăța când și cum să trimiți un email sau cum să te îmbraci pentru o întâlnire cu clienții. Este, mai degrabă, despre a cultiva o cultură organizațională în care fiecare membru înțelege și valorifică importanța respectului reciproc, a comunicării eficiente și a profesionalismului. 

Prin urmare, fie că ești Ionel, Ana sau oricare alt angajat reîntors la birou sau nou-venit în peisajul companiei, asumarea unor norme firești de comportament, vestimentație și comunicare ar trebuie să fie farul călăuzitor către adaptarea reușită la noua  normalitate a muncii moderne.

***

Poți asculta informațiile din articol în acest episod al emisiunii Hacking Work Radio disponibil pe Spotify și Apple Podcasts.

Mai mult, ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare marți, miercuri și joi la ora 10:20 la Radio România Cultural și la 07:20 la Radio România Cluj.

***

Acest articol vă este oferit de Blankfactor, lider global în inovație digitală pentru fintech-uri și procesatori de plăți.

Companie americană cu prezență globală, Blankfactor își construiește o echipă puternică de inginerie software în România, având birouri în București, Cluj și Brașov și colaborând cu profesioniști de top din întreaga țară.

Blankfactor
Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cel mai recent episod de podcast
Citește articole cu etichetele de mai jos

Alte articole similare