Cu leafa la vedere: transparența salarială schimbă felul în care muncim

Uniunea Europeană obligă angajatorii să fie cu toate salariile la vedere, cel târziu în luna iunie 2026. Însă suntem noi pregătiți pentru asta?
transparența salarială

Astăzi discutăm despre o schimbare importantă în lumea muncii: transparența salarială. Consiliul European a stabilit reguli noi despre asta încă din primăvara anului trecut, însă statele membre, inclusiv România, au la dispoziție 3 ani să le pună în aplicare.

Scopul acestor reglementări este să elimine discriminarea salarială între femei și bărbați. Astfel, companiile din Uniunea Europeană vor fi nevoite să comunice transparent despre salarii și să ia măsuri dacă diferența de plată între femei și bărbați depășește 5%. Această schimbare se aplică atât în sectorul public, cât și în cel privat. La nivel european, femeile câștigă în medie cu 13% mai puțin decât bărbații care prestează fix aceeași muncă. Surprinzător sau nu, România se află de această dată în vârful pozitiv al piramidei europene, diferența de salariu între femei și bărbați fiind mai mică – doar de  3,6% , conform datelor din 2021.

Care vor fi obligațiile angajatorilor?

Aceste noi reguli ale transparenței vor obliga angajatorii să ofere informații despre salarii înainte de angajare și vor impune sancțiuni pentru cei care încalcă aceste reguli. Aceste prevederi ar trebui să contribuie la eliminarea diferențelor între salarii și la îmbunătățirea vieții femeilor, care se confruntă cu riscul de sărăcie și cu discrepanțe în materie de pensii – dezavantajul lor fiind de circa 30% față de bărbați, conform datelor înregistrate în 2018 în Uniunea Europeană.

În plus, angajatorii vor fi obligați să ofere informații despre salarii în anunțurile de angajare, însă nu au voie să solicite candidaților detalii despre salariile lor anterioare. Angajații la rândul lor vor avea dreptul să solicite informații despre grila salarială și criteriile de promovare atunci când candidează pentru un post.

Nivelul de pregătire pentru adoptarea transparenței salariale variază în funcție de țară, legislație și context specific. În unele țări, au fost deja implementate măsuri pentru a promova transparența salarială, în timp ce în altele discuțiile și eforturile în această direcție sunt doar în stadiu incipient.

În România, angajatorii rămân repetenți la această materie. Momentan, lipsesc politicile salariale clare, salariile încă sunt negociate individual, fără grile la vedere, planurile de carieră sunt și ele într-o uriașă ceață, iar secretizarea a rămas un obicei prost, de care ne lepădăm foarte greu. Politicile pentru combaterea discriminării mai au de așteptat până învățăm să comunicăm transparent, onest și responsabil.

În Statele Unite, oamenii sunt mai obișnuiți cu transparența salarială, așa că putem observa modul în care se schimbă dinamica procesului de recrutare. Din perspectiva angajatorilor, transparența aduce claritate în statutul aplicanților pentru joburi. Cu alte cuvinte, cei care se decid să aplice pentru job sunt cei care consideră că salariul oferit este satisfăcător. Se reduce astfel considerabil numărul celor care ”doar își încearcă norocul”, nefiind cu adevărat interesați de un anumit post.

Transparența, element cheie în relația angajat-angajator

Din perspectiva candidaților, transparența elimină negocierile salariale și împinge discuția spre alte beneficii suplimentare, precum concediul, asigurarea de sănătate sau flexibilitatea programului de lucru. Aici nu se mai discută doar despre aspecte materiale și beneficii, ci se deschide dialogul și asupra unor teme mai subiective, precum cultura organizațională, perspectivele de dezvoltare în carieră, valorile companiei, compatibilitatea sau opiniile angajatorului despre subiecte relevante pentru candidat.

Transparența (și onestitatea în general) în relația dintre angajat și angajator înseamnă beneficii pentru ambele părți. Cei mai mulți dintre candidați preferă să știe clar la ce sume să se aștepte și să negocieze pentru alte beneficii, care le vor aduce satisfacție în muncă. 

Ce înseamnă transparența salarială, pentru noi? Deschidem Cutia Pandorei, în care știm cât câștigă colegii și asta e posibil să ne frustreze? Sau pavăm calea spre echitate în piața muncii? Rămâne de văzut. Eu cred că orice pas înainte în informație transparentă construiește relații mult mai puternice, mai durabile și mai profitabile între angajați și angajatorii serioși și sănătoși la cap.

***

Poți asculta informațiile din articol în acest episod al emisiunii Hacking Work Radio disponibil pe Spotify și Apple Podcasts.

Mai mult, ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare marți, miercuri și joi la ora 10:20 la Radio România Cultural și la 07:20 la Radio România Cluj.

Imagine articol generată cu Dall-e.

***

Acest articol vă este oferit de Blankfactor, lider global în inovație digitală pentru fintech-uri și procesatori de plăți.

Companie americană cu prezență globală, Blankfactor își construiește o echipă puternică de inginerie software în România, având birouri în București, Cluj și Brașov și colaborând cu profesioniști de top din întreaga țară.

Blankfactor
Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare

White Fonting: Scurtătura din CV care te poate elimina din cursa pentru job

Ai încercat vreodată să „trișezi” un sistem de recrutare? White fonting-ul poate părea un hack inteligent pentru CV-ul tău, dar adevărul e că poate să-ți facă mai mult rău decât bine. Hai să aflăm ce este White fonting-ul, cum funcționează și, mai important, de ce ar trebui să-l eviți?

5 pași pentru un business prosper care să nu-ți sacrifice viața personală

Când spui „business de succes”, ce îți vine în minte? Milioane în cont, o echipă „ca la carte”, un CEO relaxat cu un frappé în mână? Marius Bîcu, fondatorul brandului De la Ferma cu Omenie, știe că realitatea e ceva mai complicată. Cu multă muncă, lecții dure și o viziune clară, el a transformat o fermă dintr-o mică localitate din Transilvania într-un brand recunoscut internațional. 

Glossingul: realitatea fardată, ori hainele cele noi ale împăratului de corporație.

Ai simțit vreodată că nimeni de la job nu vede elefantul din birou? Glossingul – sau cum i-am putea spune în limba română – „cosmetizarea realității” – e o formă de pozitivitate toxică tot mai des întâlnită în companii. Acest comportament implică minimalizarea sau ignorarea de-a dreptul a situațiilor negative și expunerea lucrurilor pozitive, în schimb.