hacking work logo svg white with orange

Cluj Marketing & Comms Club #10, 1 februarie 2024 – cronica evenimentului

Ediția de 10 a Cluj Marketing & Comms Club a adunat peste 120 de oameni de comunicare, freelanceri entuziaști, marketeri și antreprenori, într-un eveniment jumătate emoție, jumătate informații practice și un tot de entuziasm. 2 speakeri, 3 invitați surpriză, peste două ore de conținut valoros și numeroase oportunități de networking & experience sharing.
a zecea ediție a cluj marketing & comms club

Evenimentul a început cu emoții. Mari. 

Dar și cu 2 oameni curajoși care își doresc să facă lumea un loc mai bun și să intervină subtil și totodată cu fermitate în modul în care ne raportăm la alcool și la băuturi aromatizate corect. Raluca Mihăilă și Stelea Dumitrescu (Roby), mințile și sufletele creativ-antreprenoriale din echipa ALCHEMICO, au venit tocmai din București pentru a ne oferi o experiență inedită. ALCHEMICO creează povești din natură, cocktailuri semnătură și experiențe senzoriale prin mixarea apelor aromatizate cu extracte naturale îndulcite cu sirop de bio agave.

Pentru eveniment ne-au pregătit două cocktailuri semnătură: Open Minds, Open Hearts & Naked Thinking, care ne-au schimbat modul în care ne raportăm la cocktailurile non-alcoolice. 

Despre creier și încă ceva

Primul invitat al serii a fost Maria Nistor – jumătate creație, jumătate strategie și un tot pasionat de oameni, comunicare, comportamente și frumos. Este antreprenor pasionat, comunicator, regizor & storyteller Popotam Productions și master practician de NLP din 2017. Popotam Productions este agenția creată cu pasiune de Maria și partenerul ei, Costin Marian, director de imagine, editor, colorist și fotograf. Popotam creează videoclipuri personalizate pentru branduri, oferind servicii complete de la idee la produsul final.

Cluj marketingcomms club 151 - Hacking Work

Prezentarea Mariei a început cu o incursiune în copilăria fiecăruia dintre noi. Emoții, amintiri, nostalgie și două minute din animația Walt Disney, Wish. Ne-am simțit pentru un moment copii – lipsiți de griji, strategii, bugete de început de an și clienți dificili – și am redevenit mici. Aceasta este puterea nemărginită a emoțiilor. În continuare, Maria ne-a explicat și substratul din spatele acestora:

Înțelegerea modului în care funcționăm este cheia spre o comunicare conștientă, mai eficientă și mai profundă. Noi am ales să comunicăm prin video, voi poate comunicați prin copywriting, design grafic, dans, mimă. Până la urmă totul este o formă de comunicare, însă indiferent de modul în care comunicați, fundația este aceeași și se aplică atât în cazul vostru, dar și în cazul audienței către care faceți comunicarea.”

Care este fundația unui video reușit?

Informația că videoul reprezintă un instrument puternic de comunicare nu este deloc o noutate. Diverse studii subliniază efectele pozitive ale utilizării acestuia în promovarea business-urilor și consolidarea brandurilor. Printre aceste efecte se numără creșterea conversiei și a vânzărilor, oferind rentabilitate, captarea atenției chiar și a celor mai reticenți cumpărători, încurajarea distribuirii conținutului, optimizarea motoarelor de căutare, crearea de conexiuni autentice, și multe altele. 

Cu toate acestea, aspectul cu adevărat interesant apare atunci când se explorează nu doar efectele cunoscute, ci și cauzele lor profunde. „Cine regizează cu adevărat acest spectacol? Creierul.” Ca organ complex, joacă un rol esențial în procesele cognitive, de la prelucrarea informațiilor, învățare, memorare și luare de decizii, până la gestionarea aspectelor emoționale și comportamentale.

În continuare, o să vă rog să ne imaginăm creierul ca fiind alcătuit din două creiere mai mici, ca doi frați foarte diferiți, care comunică constant între ei, care se influențează reciproc, însă fiecare are altă responsabilitate.”

Maria i-a denumit, intuitiv și creativ, omul de știință (creierul rațional) și artistul (creierul emoțional). Omul de știință, gânditorul, intelectualul, ne permite să învățăm, să ne amintim, să creăm, să cântărim posibilități, să comunicăm. Datorită lui nu credem orice, însă dacă suntem implicați într-o activitate, poate să creadă orice. Și de multe ori este leneș. Iar dacă este implicat într-o activitate, informația ajunge direct nefiltrată, la personajul următor – artistul.

Dacă ești la calculator și faci o activitate care necesită foarte mult focus sau concentrare, iar pe fundal merg reclame, cum se întâmplă de obicei, s-ar putea ca la un moment dat să ți se facă poftă, să-ți detoxifici ficatul și să-ți cumperi Fortificat forte. Sau dacă ai dureri de cap, să apelezi la pa durere, Paduden.”

Artistul, în schimb, e responsabil de toate emoțiile noastre. El stochează amintirile, convingerile personale, experiențele anterioare, comportamentele. Veghează mereu, deoarece scopul lui principal este supraviețuirea – cel mai puternic instinct al nostru. Și am putea spune despre el că este ușor naiv. Poate să creadă orice, chiar dacă este absurd. Nu face diferența dintre real și imaginar, pozitiv sau negativ și iubește tot ce este familiar. Însă, respinge confuzia și sarcinile grele. Învață prin repetiție, dar și în momentul în care sunt implicate emoțiile.

Știința ne spune că 90% din timp funcționăm din subconștient. Adică e la butoane artistul. Și doar 10% din conștient. Iar studiile din neuromarketing și de psihologie comportamentală ne spun că 80% din decizii sunt emoționale.”

Pe scurt, am putea spune ca mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește… leads (sau orice alte acțiuni de conversie urmărite de branduri). 

Ce sunt neuronii oglindă sau gașca de mimi?

Neuronii oglindă sunt celule ale creierului care se activează atât în momentul în care noi facem ceva, dar și în momentul în care observăm pe cineva făcând acel lucru. Maria ne spune că simpla observare a unei acțiuni poate să declanșeze în noi reacții similare și uneori la fel de intense ca și cum noi am participat la acțiunea respectivă. 

Și acum o să vă întreb, v-ați uitat vreodată la un film și ați plâns? Sau ați avut o emoție puternică în momentul în care ați văzut o scenă dintr-un film?”

Vinovații pentru aceste emoții sunt neuronii oglindă activați care transmit creierului mesajul că noi suntem implicați în acțiune și din această cauză eliberăm hormonii în funcție de starea în care suntem implicați. Însă, degeaba se activează automat neuronii oglindă dacă ceea ce comunicăm noi nu transmite nimic. Mai ales dacă este greoi, confuz sau neclar. Maria ne spune că nu este doar despre activarea neuronilor oglindă, ci este despre a hrăni creierul cu ceea ce el adoră, adică cu repetiție, cu mesaje clare, ușor de înțeles, cu emoție și cu storytelling.

De ce este atât de important storytellingul?

Oamenii folosesc poveștile ca mijloc principal de învățare și de comunicare din cele mai vechi timpuri, de zeci de mii de ani, iar creierul dă sens lumii înconjurătoare, făcând asocieri prin povești. În momentul în care auzim povești, în creierul nostru începe un întreg spectacol de lumini, iar activitatea neuronală crește de cinci ori. În schimb, când auzim fapte sau ne sunt prezentate date, doar două zone ale creierului se luminează. Zone care sunt responsabile de procesarea și înțelegerea mesajului recepționat. Pe scurt, faptele ne spun, dar poveștile ne fac să simțim.


Dacă faptele și datele ar schimba comportamente, am bea 2 de litri de apă pe zi, am merge regulat la sală, am mânca sănătos, însă nu facem asta. Și cu siguranță nu iubim știința mai mult decât Netflix-ul. Deci, nu faptele schimbă comportamente, nu creează conexiune, ci emoțiile fac toată magia.”

Scopul, sensul și structura unui video

Deși esteticul joacă un rol foarte important, mai sunt câteva aspecte de care să ținem cont, în realizarea unui clip video:

  • Scopul. Care este scopul și ce vreau să obțin? Ce vreau să simtă audiența la final? Mesaj, emoție, percepție?
  • Ideea. Ideea are sens? Susține obiectivul pe care îl am? Reflectă strategia de brand? Acțiunile din video, fac sens între ele, sunt justificate? 
  • Structura. Ai o structură care să susțină ideea, care să trezească și să mențină atenția? Ceea ce comunici este suficient de clar, este organizat, astfel încât să eviți confuzia? 

Într-un video, toate elementele care contribuie la realizarea lui (idee, text, lumină, tipologia actorilor, culori, cinematografie, regie, etc) ar fi ideal să fie congruente între ele, să comunice același lucru, să creeze aceeași percepție. Iar urmărirea trendurilor din online nu e o strategie reușită pentru toate companiile. Pericolul este ca ceea ce comunicăm să fie uitat.

Dacă eu, cea care creează, m-am plictisit de ceea ce comunic, cu siguranță și audiența mea s-a plictisit și nu este chiar așa. Nu se întâmplă așa.”

Mintea noastră respinge sarcinile grele, confuzia, mesajele neclare și greu de înțeles. Dacă venim mereu cu ceva nou (culori, tonul vocii, stil) audiența noastră nu va mai ști cine suntem. În finalul prezentării, Maria ne-a lăsat un K.I.S.S. (Keep It Simple, Stupid) care să ne urmeze și să ne ofere claritate în toate proiectele pe care le desfășurăm. 

Un mic studiu de caz de la TATA VLAD

Vlad Farcău este fondatorul TATA VLAD – batoane gustoase și extrem de sănătoase, care ne sunt alături la toate evenimentele Școlii SPOR. Ce este poate mai puțin cunoscut este că îndrăgitele batoane sunt pe cale să ne dezvăluie o surpriză. Pentru a da indicii despre ceea ce pregătește, Vlad a introdus în planurile editoriale vizualuri cu o tentă diferită, ușor disruptive, care să stârnească interesul și curiozitatea oamenilor.

Cluj marketingcomms club 89 - Hacking Work

Credeți că a reușit? El ne spune că da, iar cifrele din online îl susțin. Dacă vrei să afli mai multe, vizitează-l pe TATA VLAD, în online, desigur. Mai trebuie să ai doar câteva zile răbdare pentru a afla despre ce e vorba. Până atunci, poți încerca să ghicești.

Ce trenduri digitale se întrezăresc în acest an?

Cel de-al doilea speaker al serii a fost Anabela Luca, fondator Adlemonade, trainer Google, cu peste 14 ani de experiență în managementul și administrarea campaniilor PPC. În 2012, când a fondat compania, era singura femeie fondator a unei agenții de performance marketing în România. A ajutat până azi peste 500 de afaceri să crească accelerat în mediul online și, în prezent, gestionează bugete lunare de peste 2 milioane de euro. În calitate de CEO al agenției, ea asigură performanța crescută a investiției în publicitatea online a unor clienți precum: Flanco, Enel, Deichmann, Catena, Continental și Jolidon.

Cluj marketing comms club 203 - Hacking Work

Anabela a început prezentarea cu o perspectivă intersantă: pe ce dispozitive îi găsim pe utilizatorii noștri? În 90% din cazuri, pe mobil, însă, ironic, multe branduri dezvoltă încă site-uri centrate pe utilizatorii de laptopuri/ PC, iar acest lucru influențează foarte mult rata de conversie.

85 – 90% din traficul de pe majoritatea site-urilor, în special dacă vorbim de site-uri de e-commerce, este trafic pe mobil.”

Care sunt factorii care influențează decizia de cumpărare?

În  România, prețul dictează în continuare, fiind urmat de oferta comercială (Winter Sales, Black Friday, Christmas Sales). Chiar dacă prețul este același, împachetând produsul într-o anumită campanie, va fi influențată pozitiv rata de conversie. Un exemplu pe care ni-l oferă Anabela este din nișa fashion. În prima săptămână au oferit reduceri de 50%, în cea de-a doua au plusat cu 10%, iar în a treia săptămână au ajuns la -70% discount, însă vânzările erau, de fiecare dată, cu mult sub așteptări.

Soluția? Au împachetat toată campania în Black Friday de vară cu promoții de 50%, iar în acel weekend au vând un număr de produse cu multe peste vânzările din luna respectivă. Deși eticheta Black Friday vinde, nu e recomandat totuși să o folosim tot timpul. Testimonialele, imaginile, tonul vocii brandului sunt alți factori care pot convinge potențialii clienți să cumpere. 

Important este să avem un user experience cât mai bun, să înțelegem ce caută utilizatorul și să-l ducem cât mai repede la acțiunea pe care el vrea să o facă în site.” 

Voice search optimization & search generative experience

În momentul în care scriem, în special pe mobil, avem tendința să scriem lucruri generice, pentru că ne e greu să tastăm, facem typos. În zona de voice search, însă, facem de obicei niște căutări mai specifice. 

„Da, spunem, vreau restaurantul cu cea mai bună pizza din zona mea, la 3 km în jurul meu. Și atunci, toată zona aceasta de marketing trebuie aliniată, practic, acestui nou comportament. În România încă nu sunt volume foarte mari, dar în afară este un trend în continuă creștere.”

Google schimbă experiența prin SGE, Search Generative Experience. În momentul în care facem un search pe Google, nu o să mai vedem clasicele reclame și rezultate SEO. O să vedem direct un răspuns pe care ni-l oferă Google sub forma unui paragraf. Denumirea tehnică este de Featured Snippets. Tot acest ecosistem se va schimba tocmai datorită AI-ului care analizează mari cantități de date și încearcă să ne ofere un răspuns cât mai succint la întrebare.

Google a anunțat zilele trecute și că va introduce conversational experience în Google Ads: vom putea crea campanii cu un chatbot. Nu mai introducem noi cuvinte cheie sau scriem textele, ni le sugerează automat chatbotul. Momentan este beta în US și UK, dar ne putem aștepta să apară în curând și la noi în țară. 

Cele mai populare platforme online

În România, ca și număr de utilizatori, Youtube este de departe cea mai utilizată platformă (13 milioane de utilizatori), urmată îndeaproape de Tiktok (pe zona de conținut video). După cum știți deja, pe Youtube este recomandat conținutul mai lung, în timp ce pe TikTok funcționează extrem de bine conținutul de tip snakable (ușor de consumat), de 15-30 de secunde. A doua cea mai utilizată platforma este Facebook cu aproximativ 10 milioane de utilizatori în România. Facebook Messenger ocupă locul 3, cu 8 milioane de utilizatori. 

Pe ce platforme stau clienții ideali însă? Dacă am fi tentați să spunem Instagram, Anabela ne oferă contraargumente. Chiar dacă marea majoritatea își dorește să aspire către publicul educat, potent financiar și tânăr care petrece destul de mult timp pe Instagram, cele mai multe conversii sunt realizate pe Facebook, încă. 

Bye, bye cookies

Uniunea Europeană a introdus câteva reglementări care să constrângă platformele și să limiteze datele pe care le prelucrează de la utilizatori. Din iulie anul acesta nu vom mai putea colecta third party cookies prin Google Chrome, iar de anul viitor și META se va supune acelorași reglementări. Concluzia? Vom avea mai puține date despre utilizatori și targetări un pic mai diluate, pentru că platformele nu vor mai avea informații atât de multe despre cine suntem noi ca și indivizi și atunci se va crea puțină confuzie. Soluția ar fi machine learning și AI: Performance Max pentru Google și Advantage Plus pentru Facebook. De asemenea, newsletterele o să ne ajute să automatizăm procesele de marketing și să ajungem mult mai ușor la clienți. 

Începem să trecem de la o mașină manuală la o mașină automată. Încă nu am ajuns la self driving cars, s-a încercat cu performance max-ul, doar punem bugetul, punem feed-ul de produse, lăsăm să cheltuie el, punem automated recommendations on și mergem la plajă.” 

Însă lucrurile nu sunt tot timpul chiar atât de ușoare, încă mai avem nevoie de o validare umană a tuturor modificărilor. Și, deși costurile per click au crescut destul de mult și pe Google și pe Meta, Anabela ne previzionează un viitor și mai gri. Acestea vor crește în continuare din cauza targetarilor mult mai diluate și a automatizărilor.

Ce alte trenduri și informații din culise ne-a mai prezentat Anabela? 

  • Pinterest este o platformă foarte utilă pentru brandurile cu produse eyecandy din zona de fashion, home & deco, beauty, DIY, etc.
  • Bing (platforma de search Microsoft) are utilizatori care sunt dispuși să realizeze achiziții medii mult mai mari decât utilizatorii Google.
  • LinkedIn este mai util pentru awareness, decât pentru lead generation.
  • Pentru business-uri mari este utilă integrarea BigQuery în GA4, ajută la colectarea datelor brute.
  • Metaversul încă nu a fost adoptat de brandurile din România, fiind utilizat mai mult de Emiratele Unite Arabe.
  • Noi nu avem toate opțiunile de social commerce care există în afară, însă tot mai multe branduri încep să le adopte atunci când apar, cum ar fi live streaming for shopping, în mod special, și tot ce ține de zona de comunități pentru vânzare.
  • Influencerii ajută mult dacă sunt aleși strategic și se află în concordanță cu valorile brandului. 

Anabela ne-a mai prezentat și o comparație cel puțin interesantă. Pilot Holding a făcut un test în care a pus patru tool-uri de AI să răspundă la 30 de întrebări. Și i-au testat în funcție de cât de la subiect au fost răspunsurile, cât de corecte, cât de complete și calitatea acestora. Ca și medie, Bard de la Google s-a situat pe primul loc cam la toate categoriile. Pe locul 2 s-a aflat ChatGPT. E important să înțelegem la ce folosim AI-ul, care este obiectivul pentru care îl folosim, dacă suntem sau nu suntem pregătiți să-i dăm niște date colectate, dacă avem pe cineva în echipă care să știe să lucreze cu AI-ul pentru a-i oferi prompt-ul corect.

Pulsul post event

Am început cu o poveste despre cum funcționează creierul și am încheiat cu una despre funcționalitatea platformelor online. Două lucruri diferite, dar extrem de complexe și de ajutor atunci când reușești să le descâlcești ițele și să înțelegi cum te poți folosi de ele în favoarea brandului tău. Ne-a rămas totuși în minte unul din răspunsurile pe care Maria le-a oferit unei întrebări din public:

„Mantra mea – vrei să fii fericit sau vrei să ai dreptate?
a zecea editie a cluj marketing 7 comms club cu Maria Nistor și Anabela Luca

Cu ocazia fiecărui nou eveniment pe care îl realizăm, încurajăm donațiile pentru o cauză care vorbește frumos despre educație, bun simț și accesibilitate. Datorită valorilor pe care le împărtășim, am ales să sprijinim Booktruck – biblioteca mobilă care duce lectura direct în locurile cele mai greu accesibile, în sate izolate și fără biblioteci, unde copiii au acum șansa să descopere și să se îndrăgostească de cărți. Cu o donație de 5000 euro, comunitatea SPOR adoptă un sat și face posibil ca Booktruck să aibă resursele necesare pentru a merge acolo lună de lună, timp de un an de zile, să le ducă cărți copiilor.
Donează și tu, aici.

***
Pentru a vă putea oferi acest eveniment așa cum am făcut-o, în sprijinul nostru au venit cu bucurie: Blankfactor, Cluj Business Campus, Devnest, RebelDot, Hosterion, Cloudflight, Iron Mountain, Tata Vlad, Allu, Fornetti, Produse Moldovenești, Bianca Maghear și QBD advertising.
Evenimentul este organizat de SPOR – Școala pentru Oameni Responsabili și a fost prezentat de Doru Șupeală și Ioana-Cristina Szabo

Distribuie articolul
Articol scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare

SPOR Leadership Camp – Experiența – 16-19 mai, Breb, MM

Aș putea spune că a fost una dintre cele mai echilibrate, armonioase și calde experiențe pe care le-am organizat și la care am participat. Însă e prea puțin spus și, totodată, prea multe lucruri încă așteaptă să fie înțelese, asimilate și mai târziu, aplicate. Însă un lucru e cert: cine crede că se poate dezvolta profesional fără să se aplece puțin către sine însuși – să-și observe sufletul – nu se va bucura prea mult de succes.

Cluj People & Culture Society #4, 15 mai – cronica evenimentului

Cea de-a patra ediție a Cluj People & Culture Society a adunat peste 100 de oameni din industria HR, manageri și antreprenori, într-un eveniment cald, informal și revelator. 2 speakeri, 1 invitat surpriză, peste 2 ore de informații relevante, întrebări curajoase și multe perspective noi de a privi lumea.