Cum sunt folosite platformele de recrutare pentru escrocherii online

În căutarea unui job? Ai grijă la capcanele ascunse.

Speță:

„Vreau să semnalez o situație îngrijorătoare: un grup de persoane folosește platforme de recrutare pentru a colecta numere de telefon ale celor care sunt în căutare de joburi. Apoi îi contactează și încearcă să îi atragă într-o ‘oportunitate’ care, în realitate, este o înșelătorie bine pusă la punct. Înșelătoria este o schemă piramidală și constă în: participare la webinare la care trebuie să plătești taxe, chipurile ei te învață ceva. Taxele ajung până la 2000 de dolari.”

Răspuns:

Sintagma „înșelătorie bine pusă la punct” poate acoperi multe situații – însă, în esență, problema ridicată vizează colectarea nelegală a datelor cu caracter personal, cu posibile implicații chiar de natură penală, în funcție de modul în care sunt ulterior folosite aceste date. De asemenea, se pune problema responsabilității platformelor față de transferul datelor utilizatorilor lor.

Conform Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal, orice prelucrare (inclusiv simpla colectare) de informații precum numele, numărul de telefon, adresa de domiciliu, adresa de e-mail, datele din cartea de identitate, date biometrice etc., trebuie să respecte principiile de:

  • legalitate, echitate și transparență,
  • scop determinat, explicit și legitim,
  • confidențialitate și integritate a datelor,
  • precum și responsabilitate în modul de gestionare a acestora.

Din punctul meu de vedere, Un indicator clar al respectării acestor principii este existența unei Note de informare GDPR, pe care recrutorii sunt obligați să o comunice înainte de orice prelucrare a datelor. Aceasta trebuie să conțină:

  • identitatea operatorului (compania sau persoana care colectează datele),
  • scopul prelucrării,
  • destinatarii datelor,
  • dacă datele vor fi transferate în afara UE, și alte detalii esențiale.

Disclaimer Deși GDPR este în vigoare încă din 2018, mulți actori de pe piață ignoră în continuare obligațiile minime de conformitate. Pentru mine, lipsa unei note de informare este un red flag clar.

Așadar, dacă nu primiți această informare din start, nu recomand să mergeți mai departe cu procesul de recrutare. Faptul că recrutorul transmite Nota de informare arată nu doar respect față de lege, ci și față de persoana vizată și drepturile ei.

Dacă aveți indicii că datele dvs. personale (nume, telefon, e-mail, adresă etc.) au fost folosite într-un alt scop decât cel declarat în această Notă și/sau în conformitate cu un acord ulterior, puteți:

  • depune o plângere la ANSPDCP (Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal),
  • raporta contul respectiv direct pe platforma prin care ați fost contactat (eJobs, BestJobs etc.).

Aceste platforme au, la rândul lor, obligații legale privind protejarea datelor și, de regulă, tratează cu seriozitate sesizările – mai ales dacă vin din partea mai multor utilizatori.

Fenomenul este complex, dar prevenția începe cu noi. Grija față de datele personale este mai importantă ca oricând.

Știu că, în momente dificile – cum este o perioadă lungă fără loc de muncă – tendința e să nu mai dăm atenție acestor detalii. Dar tocmai atunci trebuie să fim mai atenți: datele personale sunt moneda noastră de schimb și trebuie să alegem cu grijă cui le încredințăm, mai ales în comunicarea digitală (e-mail, WhatsApp etc.).

Sursa foto cover: Axville on Unsplash.

Distribuie articolul

Scris de

  • Cristina Filimon este avocat specializat în dreptul muncii și litigii comerciale, cu experiență practică solidă și formare academică de profil. Scrie despre dreptul muncii și relația angajator-angajat, cu accent pe claritate, soluții aplicate și perspective strategice.

    Articole publicate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cel mai recent episod de podcast
Citește articole cu etichetele de mai jos

Alte articole similare